Gode råd til at få del i et budget på 16 mia. dollar

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Reklamebureau har via bl.a. stor tålmodighed en omsætning på 30 mio. danske kroner fra forskellige FN-kunder.

Der er en del ting, man skal fokusere på for at blive taget i betragtning til FNs årlige budget på 16 mia. dollar. Først og fremmest skal man have en meget stor tålmodighed og så skal man sætte sig godt ind i udbudsmaterialet.

De råd kommer Dennis Lundø Nielsen i Børsen i dag. Han er adm.dir. i Phoenix Design Aid, hvis omsætning fra FN-kunder udgør 30 mio. kroner.

Det svarer til 70 procent af omsætningen i Phoenix Design Aid, som er et full-service bureau, der blev etableret i 2006.

Bureauet har kun 8 ansatte i Randers, men benytter sig af et netværk af freelancere og underleverandører over hele verden.

Dennis Lundø Nielsen fortæller, at hvis man vil arbejde med en international organisation som FN, skal man virkelig ville det.

”For at få foden inden for hos FN skal ledelsen tage en meget klar beslutning og derefter væbne sig med enorm tålmodighed,” siger han til avisen.

At det kræver udholdenhed og tålmodighed at arbejde med FN, viser et eksempel på en FN-kunde i Colombia, hvor det tog bureauet tre års forarbejde inden det resulterede i et samarbejde.

Udover, at man naturligvis skal sætte sig grundigt ind i reglerne for udbud og licitationer, skal man også tage FNs værdier alvorligt og opføre sig ordentligt.

Der er flere end 100 danske virksomheder, der hver sælger for mere end 200.000 kroner om året til FN. Men det tal kan forøges mener kommerciel rådgiver hos Eksportrådet i New York, Jonas Hahn Petersen.

Børsen, p. 24-25.