Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Kreative virksomheder kan søge om støtte til tværmediale projekter i Midt- og Nordjylland.

Film, computerspil, websites, apps – blot fantasien sætter grænser for samarbejder på tværs af de kreative brancher.

Og netop nye samarbejdsformer er et krav for at få del i de mange millioner, der nu bliver uddelt. 

“Som medievirksomhed er man nødt til at tænke nyt og nedbryde de traditionelle siloer mellem brancherne, hvis man vil øge omsætningen eller nå ud på nye markeder. Eksempelvis kan et computerspilfirma gå sammen med et filmselskab, eller en udvikler af mobile apps kan gå sammen med en forfatter. Samarbejdet opstår ikke nødvendigvis af sig selv, og den nye fond er en fødselshjælper til at hjælpe fælles projekter på vej”, siger sekretariatsleder Kristian Bang Nørgaard fra Shareplay.

Shareplay er en midt- og nordjysk medieorganisation, der netop har lanceret en fond, som de kommende år skal uddele 11,25 mio. kroner til tværmediale projekter i Midt- og Nordjylland.

En af de potentielle ansøgere til den nye fond er produktionsselskabet Picturewise Film i Aarhus.

CEO og producer Henrik Laier ser frem til de nye muligheder, som fonden giver de kreative virksomheder.

“Fonden åbner op for nye og skæve samarbejder på tværs af fagområder, hvilket kan udvide vores forretning. Konkret vil vi sammen med Aarhus-virksomheden Moster Bob Filmproduktion & Kommunikation søge om støtte til et tværfagligt samarbejde med sundhedsvæsenet om at udvikle software til tablets, der kombinerer narrativ fortælling med faktaformidling”, siger Henrik Laier.

Shareplay Fonden støtter konkret etablering af nye samarbejdsformer, tests af produkter og udvikling af strategier, metoder og processer, men ikke drift og produktion.

Hvert projekt kan maksimalt få 500.000 kroner, og for at få støtte skal man være flere virksomheder om et fælles projekt.

Pengene kommer fra EU, og fonden er den eneste af sin art i Danmark.

Kristian Bang Nørgaard fra Shareplay mener, at fonden nødvendig, fordi nedbrydningen af de traditionelle grænser mellem film, computerspil, websites og apps kombineret med udfordringerne i forhold til at tjene penge på kreativt indhold giver store udfordringer for mediebranchen.

Ansøgere til fonden skal selv finde 50 procents medfinansiering i form af tid eller penge. Du kan læse mere på www.shareplay.dk/fond.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club