Af Peter Engholm 25@mail.dk

Danskere på Facebook bruger 4 timer og 45 min. om ugen på netværket. Og 1 min. – om måneden – på Google+. Men er det for tidligt at dømme Google+ ude? Ja, for filen da.

I går viste en undersøgelse fra YouGov, at 73 pct. af alle danskere er på Facebook – og bruger det i stort omfang: I snit 4,75 time pr. uge.

Til sammenligning viser tal fra Omnicom Media Group, at blot 7 pct. af danskerne er på Google+, og at de bruger det ikke nævneværdigt: Blot ét minut om måneden. På globalt plan har Google+ 90 mio. brugere, og her bruges der i snit tre min. om måneden på tiltaget.

Godt så – og hvorfor gør Google sig alt det besvær. Hvorfor lide denne ydmygelse ved sammenligningen? Martin Ove Rasmussen, adm. direktør i Mindshare, siger:

“Fordi Google er piske-tvunget til at bygge et socialt ben. Den sociale dimension af search er fremtiden, så når man ikke har adgang til hverken Facebook eller LinkedIn i sin søgning – og dermed ikke kan berige resultaterne og gøre dem sociale – så er man nødt til at bygge et socialt netværk selv.”

Latterliggørelsen af Google+ ser ud til at have fæstet rod – er det også op ad bakke på dén måde?

“Nej, det er kun nørder og fagfolk, der bruger tid på at gøre grin med Google+ – denne negative hype er ikke relevant for almindelige forbrugere,” siger Martin Rasmussen.

Hvad er så problemet for Google+?

“Problemet er, at de sociale medier er en del af vores infrastruktur. At flytte sit sociale netværk eller bygge et nyt op svarer næsten til at flytte sin familie fra København til Jylland – det er næsten en uoverstigelig opgave. Og Google skal formå at få en stor mængde personer til at gøre dette,” siger Martin Rasmussen.

Men Google+ er så meget bagud i forhold til Facebook – kan det overhovedet lykkes?

“Der er forskel på penetration og brug – det er ikke nok at have muligheden for netværket, man skal også bruge det, og her er Google+ håbløst bagefter. Men succeskriteriet for Google behøver ikke at være at slå Facebook ihjel. Man kan jo godt være en del af flere platforme, og præmissen er ikke, at Google skal flytte brugerne fra Facebook til Google+, men derimod at få volumen i og med, at deres søgninger får en social dimension af forbrugerne,” siger Martin Rasmussen.

Så det er for tidligt at dømme Google+ ude …

“Ja, for filen da. Google har en enorm viden om brugerne, og man bruger enorme ressourcer på udvikling. At dømme dem ude svarer til at have dømt Apple ude – før de knækkede koden og skabte iPod og iTunes. Google har en stor pengetank og er ikke bange for at bruge den – f.eks. da man købte YouTube, der er et stort community,” siger Martin Rasmussen.

Men hvem bruger egentlig Google+?

“Jeg ved det faktisk ikke på stående fod. Når så relativt få bruger det så lidt, så svarer det til at stå alene og råbe – og det er der ikke meget socialt ved. Og Google mangler stadig at kunne levere og forklare sin produktfordel, så brugerne begynder at overføre eller supplere deres netværk her,” siger Martin Rasmussen.

Kommentarer

  1. Dertil skal lægges at nok har man i Google+ samlet en masse af deres eksisterende fremragende værktøjer. men det gør ikke universet i sig selv social. Og så er vi tilbage til det som Martin også berører. Er det de sociale muligheder i universet der tiltrækker brugere eller omvendt – sådan a la hønen og ægget!

  2. Martin Rasmussen udtaler sig lidt friskt om G+, når han samtidig selv siger, at han ikke ved, hvad der sker på GooglePlus.

    Må jeg ikke have lov til at invitere d’herrer ind på :
    https://plus.google.com/109743352582333252995

    Her kan du få en fornemmelse af den danske aktivitet på G+…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club