Det er enestående for begge parter: AEA, der afholdes af Kreativitet & Kommunikation, har ikke før haft en hovedsponsor, og AEA er den eneste begivenhed på dansk jord, som søgemaskine-giganten har valgt at sponsere.
Advertising Effectiveness Award har før haft – og vil fortsat have – sponsorer, bl.a. Post Danmark, men en egentlig hovedsponsor markerer et ændret – og større – format, at der skal ske noget nyt og større.
”Vi har længe ønsket at tage vores store prisuddeling til det næste niveau. Med en virksomhed som Google i ryggen er jeg overbevist om, at vi er på rette vej. Med Googles position som en afgørende spiller i de digitale løsninger er samarbejdet en logisk konsekvens af vores ønske om øget fokus på AEA. Samtidig er sponsoratet en cementering af AEA som branchens tungeste pris,” siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i Kreativtet & Kommunikation.
Med Google som hovedsponsor satser arrangørerne på at plukke et par digitale frugter: At award’en bliver eksponeret yderligere, og at brugerne bliver inddraget.
Det fysiske resultat af sponsoratet kan ses den 26. november på Akademiet For Utæmmet Kreativitet i København, hvor AEA 2013 bliver afholdt.
Peter Friis, direktør for Google i Norden, begrunder sponseringen af AEA således:
”I fremtidens medielandskab er det umuligt at tale annonceeffektivitet uden at arbejde med digital som absolut udgangspunkt for hele markedsføringsstrategien. Det fokuserer Kreativitet & Kommunikation skarpt på, og derfor vil vi gerne støtte AEA 2013.”
Han mener, at markedet for længst er nået forbi det punkt, hvor fragmenterede strategier opdelt efter medieplatforme giver mening.
”Fremtidens markedsføringsstrategi skal kunne nå alle kundegrupper, på tværs af alle enheder på alle tidspunkter af døgnet, og med den forbrugeradfærd vi ser i dag vil det være en umulig opgave uden at have digital som strategiens absolutte hjerte,” siger Peter Friis.
Siden 2000, dengang under navnet ”Reklamen til Eksamen”, har AEA markeret sig som en tung og eftertragtet pris i det danske medielandskab. AEA har tre overordnede formål:
- at demonstrere, at seriøs og kreativ reklame virker
- at opnå en bedre forståelse for den afgørende rolle, reklame, branding og markedsføring spiller for virksomhedernes muligheder for indtjening
- at analysere reklamens effektivitet og forbedre metoderne til vurdering af markedsføringens effekt.