Google er Danmarks største annoncemedie med en omsætning på noget over 2 mia. kr. Til sammenligning omsætter TV 2 for i alt 2,6 mia. kr. – heraf en reklameomsætning på 1,3 mia. –mens Berlingske omsætter for lidt over 1 mia. kr.
Det burde placere stillingen som direktør for Google i Danmark højt i medie-hierarkiet og være lig med en stilling, der kræver en leder fra øverste hylde.
Men det bliver næppe tilfældet, når man nu skal i gang med at finde en afløser for Peter Friis, der har stået i spidsen for Google Danmark i de sidste 11 år. Han overgår til en overordnet rolle for Nordeuropa, og derfor skal man finde en ny dansk direktør.
Pofoto: Niels Hougaard
Det er nemlig et noget mere beskedent selskab end de store danske medieselskaber, den pågældende kommer til at stå i spidsen for. Google Danmark havde et gennemsnit på 68 ansatte i 2015 og de stod bag en omsætning på ca. 166 mio. kr. og et overskud på knap 13 mio.
Årsagen til divergensen mellem regnskab og medieomsætning ligger i, at det meste af omsætningen går direkte til Irland.
Public Affairs?
Multinationale selskabers flytten rundt med pengene alt efter skatteforhold har længe trukket negativ opmærksomhed og selvom Google som en af den nye tids virksomheder har en positiv klang, så rummer konstruktionen en risiko-faktor i forhold til offentligheden.
Google har også stadig noget nær monopol-status, og man udnytter den status i forhold til at udvide forretningen. Det skaber øget politisk pres – tag blot EU-sagerne med Margrethe Vestager i spidsen – men man oplever også kritiske røster f.eks. blandt mediabureauer omkring, at kunderne risikerer at komme fuldstændig i lommen på et selskab som Google, når det gælder data.
En kritisk tilgang der dog også rammer Facebook, som ligeledes minder mere og mere om et monopol.
Det udgangspunkt kan ligne en type, der
- “har et hollistisk overblik, politisk tæft, og som færdes hjemmevant både på Christiansborg gange og direktionsgangene hos diverse interessenter.”
Kort sagt – en Public Affairs orienteret person.
Det kunne f.eks. være en Steffen Lüders – PR-bureauet Mannovs erfarne bestyrelsesformand – hvis ikke lige han netop står over for at tiltræde et nyt job som kommunikationsdirektør hos Novo A/S.
Primært en salgsorganisation
Men det er formentlig et forkert udgangspunkt.
Google skal ikke have en dansk direktør til at varetage relationen til politikere og andre interessenter. Det klarer man fra centralt hold.
Google i Danmark skal sælge. Dog ikke en rigtig sælger-sælger.
Googles koncept bygger på en udbredt grad af selvbetjening, og et begreb som service er ikke groet i Googles have – i hvert fald ikke for en bredere kreds.
På Bureaubiz har vi på et tidspunkt købt et produkt, hvor vi brugte Googles motor til at vores søgefunktion. Det kostede 4-5000 kr. om året, og man er fuldstændig overladt til sig selv. Ikke bare ved købet – man får ikke engang en reminder om fornyelse.
Google er i det hele taget en organisation, som ikke skilter nævneværdigt med kontaktdetaljer.
Det er dog en helt anden historie, når det gælder store kunder. De skal mandsopdækkes. Desuden bruges der også væsentlige ressourcer på kontakten til bureauer.
Så det er en key account styret organisation – uden vandbærere. Kun med key account managere. Eller Industry managers og Industry Leaders som de hedder hos Google.
Samtidig skal det dog være en person, der kan medvirke til at positionere Google som en del af det visionære digitale miljø.
Fra lille til stor
Kigger man på Peter Friis’ baggrund, så er den salg og marketing – med udgangspunkt i en kommunikationsuddannelse fra RUC og en indledende karriere i portal-verdenen – hos Eniro, Lycos og Jubii.
11 år er faktisk en menneskealder i denne sammenhæng. Det er i denne periode, at search er gået fra ikke ret meget til at være det dominerende annoncemedie.
Til gengæld er udfordringerne også ved at skifte karakter. Produkt-paletten bliver bredere og teknologisk mere avanceret. Peter Friis kom ind som leder for et lille og nyt selskab i Danmark. I dag er det en langt større og mere etableret organisation, hvor produkt-paletten bliver bredere og teknologisk mere avanceret.
Så Google har brug for en direktør, der
- “har en bred forståelse for marketingverdenens udvikling, solide kompetencer inden for strategisk salg, dokumenterede erfaringer med ledelse, en stærkt motivator og visionær samt en stærk netværker, der kan skabe stærke relationer til ledere i store danske virksomheder.”
Hvor finder man ham/hende?
Tjah – medie- og bureauverdenen er en mulighed, men der en rolle mere: Google vil gerne være eksponent for digitale visioner, og derfor skal det også være en person, der kan understøtte den position gennem optræden i medier, konferencer og andet.
Så man skal formentlig passe på med at kigge for snævert. Også de store konsulent og it-virksomheder kan rumme interessante profiler.
De 68 medarbejdere hos Google har en gennemsnitsløn på 1,4 mio. kr., så man må antage, at lønpakken vil være særdeles konkurrencedygtig. Læg dertil, at Google som arbejdsplads har et særdeles godt ry.
Med alle mulige forbehold er her nogle eksempler – ikke gæt – blot nogle eksempler på typer:
Den mangeårige topchef for et af Danmarks største mediabureauer, Dentsu Aegis Network, Lars Bo Jeppesen, har helt klart kompetencerne. De sidste 3 1/2 år har han stået i spidsen for bureaugruppen i Norden og Central-europa, så han kender markedet og udfordringerne til bunds.
Det taler dog imod, at han fremstår som i en noget tungere vægtklasse end jobbet. Men hvis han er ved at være træt af at rejse Europa rundt i en overordnet stilling, så ville en vellønnet stilling hos Google Danmark måske være et alternativ.
Dorte Bjerregaard Knudsen er nuværende COO og Vice president hos JP-Politiken. Før da var hun adm. dir. for OMD og Insight Group, der er et søsterselskab til OMD. Hun har således både bureau- og marketing-erfaring samt medie-erfaring.
Google Denmark forekommer ikke at være en større stilling – men måske hun kunne lade sig friste af at være øverste chef – og måske en videre karriere i Google.
Henrik Busch er nuværende managing partner for Blackwood Seven, der er et nyere mediabureau, som med venture-kapital i ryggen søger at bygge en platform, der kan automatisere mediaindkøbet. Han har en fortid som chef for Jubii og har desuden erfaring fra GoViral samt bestyrelsesarbejde for online-forretninger som Wupti og Simplesite.
Spørgsmålet er, om han er mere til iværksætteriet end en veletableret organisation som Google.
Christoffer Feilberg var med til at stifte Blackwood Seven men forlod bureauet relativt hurtigt, og er ny direktør for VenuePoint. Han er en udpræget digital profil med erfaring som både direktør og/eller stifter hos firmaer som Emediate og Jobzonen
Mark Hammerich er tidligere CMO hos Berlingske-koncernen, hvor han var i 7 år. Hans primære force er således den solide medieerfaring. Men han var i den egenskab også bestyrelsesformand for reklamebureauet Marketsquare.
Han er ikke i fast job lige nu, men bestrider poster som bestyrelsesformand for Føljeton og modebrandet, Mads Nørgaard.
Det er dog alle ret veletablerede personer. Og flere af dem nok for tunge til at skulle referere til de sidste 11 års danske direktør, Peter Friis.
Hvis man skal kigge efter en yngre – og mere sulten profil, så kunne Louise Knauer være et bud. Hun trådte ud af anonymiteten for nogle år siden, da hun efter fem år hos McKinsey blev adm. dir. for People Group. Det blev ikke ens tor succes, men siden har hun gjort et stærkt comeback og sidder i dag højt hos TDC/Yousee, hvor hun er strategidirektør.
Endelig er der spørgsmålet om interne kandidater.
Her vil primært fokus nok være på de to Industry Leaders, Morten Petersen og Nikolaj Thonbo.
Morten Petersen kom til Google i 2012 fra et job som CEO for Guava/Netbooster, mens Nikolaj Thonbo kom til google allerede i 2005 næsten samtidig med Peter Friis. Han kom til Google fra et mangeårigt job som Sales Manager ved SBS.