Gorm Larsen & Zornig sætter navnet på skrump

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Ingen af fædrene har været på bureauet længe, og man ville gerne have et kortere navn. Så resultatet blev ……

Reklamebureauer er udpræget grad peoples business og derfor er det ikke så mærkeligt, at de ofte bærer stifternes navne.

Men hvad så, når stifterne forsvinder? F.eks. hedder Wibroe, Duckert & Partners stadig, hvad det hedder selvom Peter Wibroe ikke har været med længe. Og nu har Jan Duckert også forladt bureauet.

Hos Gorm Larsen & Zornig er det også længe siden, at Gorm Larsen har været med – og samtidig synes man også navnet var for langt til den digitale verden.

Men i stedet for at finde på noget helt nyt, så har man valgt at lade navnet gå på skrump.

Fremover hedder bureauet slet og ret – Gorm.

”Vi er stolte af vores over 40 år gamle historie, men vi må jo også erkende, at det lange navn ikke ligefrem er mundret. Desuden er ingen af navnefædrene længere en del af bureauet, og tiden er derfor nu inde til en opstramning af navnet,” siger bestyrelsesformand og partner, Karsten Koed og fortsætter:

”Vi har dog i partnergruppen været enige om, at vi ikke gad noget, der var for reklamesmart eller historieløst, så GORM er ligetil – navnet viderefører den kreative arv fra vores grundlægger og kan udtales af vores udenlandske kunder.”

Karsten Koed fortæller videre, at man har benyttet lejligheden til at snitte strategien lidt til.

”Vores strategiske fokus er frem over branding, content og conversion. Branding handler om at skabe en helhedsoplevelse på tværs af kontaktpunkter. Derfor er fx UX design i dag et ligeså vigtigt brand-aktiv på linje med logo og navn,” siger Karsten Koed og fortsætter:

”Vi har i mange år leveret indholdsbaseret kommunikation – at det nu er blevet allemandseje under prædikatet ”content marketing” oplever vi blot som en fordel. Samtidig har vi in-house data- og konverteringsspecialister, så vi kan forstå forbrugerens bevægelsesmønstre på tværs af kontaktpunkter.”

Partnerkredsen på Gorm består ud over Karsten Koed af adm. direktør Søren Stemann Beck, de kreative direktører Morten Gad og Lasse Øster Jørgensen og kontaktdirektør Kenneth Mørk. Bureauet beskæftiger i dag 20 medarbejdere.

Nøgletal for Gorm (2015)

  • Bruttoavance 13,737 mio. kr. -14,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 858.563 kr. +11,7 pct.
  • Lønandel 75,2 (73,5)
  • Resultat af primær drift +0,327 mio. kr. -60,9 pct.