Grænseoverskridende kampagne i centrum

Redaktionen

Gæsten medbringer emnet i branche-podcasten ”Statusmøde”, og i premieren har Mike Wittrup fra Barkas i overført forstand 10 voksfigurer i studiet til Morten Grubak og Victor Ghaznawi.

‘Statusmøde’, podcasten fra Virtue i samarbejde med Bureaubiz, begynder med den svære 2’er. For teknikken drillede i første afsnit, som må laves helt om, og afsnit 2 er således premieren. 

Afsættet i den brancherelaterede podcast – med værterne Morten Grubak og Victor Ghaznawi – er et aktuelt emne, funderet i kulturen, og Mike Wittrup, medstifter og kreativ direktør i Barkas, har taget de 10 voksfigurer i ‘Magtens voksmuseum’ med til bordet. 

Frihedsbrevet har aktuelt udstillet 1:1 voksfigurer af Mink-sagens 10 centrale embedsfolk, bl.a. 3 departementschefer, 2 afdelingschefer og 1 kontorchef. 

”Det er en grænseoverskridende udstilling med statuer af folk, der ikke har bedt om det, og som ikke er berømte for at gøre noget godt. Det udstiller nogle fejl. Jeg har ikke gjort 100 pct. op med mig selv, hvad jeg mener om udstillingen, som jeg skal se i weekenden, men det rører og fascinerer mig,” siger Mike Wittrup. 

”Det er reelt en kampagne fra Frihedsbrevet, der har brugt 300.000 kr. på en voksfigurer og lokaleleje. Er det poppet, at et medie gør sådan?,” spørger Morten Grubak.

”Jeg kan godt lide, at man gør noget, der er for nogen, og ikke for alle. Det viser et mod. Og jeg kan også godt lide, når medier tør bruge kreativitet på den måde. Det her er en 3D-forside,” svarer Mike Wittrup. 

Victor Ghaznawi hæfter sig ved den omtale, kampagnen har fået, og netop PR er ifølge Morten Grubak den moderne form for kommunikation.

”Jeg tror, vi kommer til at se mere PR,” mener Mike Wittrup og uddyber:

”Ideer, der gør noget, er mere spændende og får mere omtale. Og det bedste for brands er jo at få andre til at tale om sig. Det forudsætter, at det er autentisk.”

Kunstens rolle bliver også vendt i Statusmøde, bl.a. Balenciagas installationskunst-lignende kampagne med børn med BDSM-bamser, og i sektionen ‘Optur-Nedtur’ diskuterer gæst og værter bl.a. brands med dobbelt-ord i deres navn. 

Lyt med her: