Den gode ide vandt i Press: Stort værk for lille budget

Lars Hendel

Cannes 2014: Der trylles med teknologi og brilleres på mange nye platforme, men i Press-kategorien vandt et enkelt udtryk og den gode ide.

“Det´ jul, det’ cool”, som MC Einar rappede, og den opskrift holder hele vejen ved Cannes Lions-festivalen for engelske Harvey Nicholls og deres kampagne “Christmas”, udført af Adam & Eve/DDB.

Jule-kampagnen er så cool, at den allerede har vundet Promo&Activation, men ideen imponerede også juryen i Press-kategorien – nok til en ny Grand Prix, selvom et yderst enkelt annonce-udtryk var i konkurrence med flere måske umiddelbart mere avancerede kampagner (vinderen kan ses her).

“Vi skulle vælge en vinder, men også vælge, hvilket signal vi som jury ville sende til industrien her fra Cannes. Vi valgte enkelheden, friskheden, naturligvis den gode udførelse, men først og fremmest den gode ide. Kommunikation handler ofte om kompleksitet, men vi ville gerne tilbage til det fundamentale og enkle,” siger jury-præsident Remi Babinet, founder og creative director i franske BETC.

Den holdning blev delt af juryen, og flere af medlemmerne benyttede lejligheden til at lufte deres personlige filosofi og ville dele den, når det nu var verdens bedste Press-kampagne.

Mariana O’Kelly, der er joint executive creative director i Ogilvy & Mather i Sydafrika , uddyber overfor Bureaubiz, hvorfor hun var ikke bare begejstret, men bevæget i sin professionelle sjæl af årets Grand Prix-vinder.

“Vi ser så mange print-annoncer med masser af avanceret foto-manipulation og andet flot brug af teknik, men selv den flotteste udførsel kan ikke erstatte den gode ide. Her er det den gode ide og det helt enkle udtryk, og alene det er en rigtigt god grund til at belønne Harvey Nicholls her i Press-kategorien, selv om de allerede også har vundet i andre kategorier. Deres kampagne er enkel, og det er ganske enkelt bare en god ide,” fastslår Mariana O’Kelly i solen på terrassen udenfor festival-palæet.

“Vi skal ikke smide teknologien i skraldespanden, men her i Cannes hylder vi kreativitet og ideer. Og mange steder i vores dejlige branche tager selve arbejdet og udførelsen magten, så det kreative team næsten bliver vigtigere end brandet. Jeg siger derimod: Sell me the brand! For mig er det kunden, der skal ses, deres varer, der skal sælges,” siger Mariana O’Kelly.

“Vi skal minde os selv og alle i branchen om, at selv om de unge nu lynhurtigt i deres uddannelse og udvikling i faget støder ind i fantastiske programmer, der kan få alting til at se fantastisk godt ud, så må det ikke tage magten fra ideen. Jeg er old school og vil gerne sige, at vi skal til kamp for det enkle, for ideen må aldrig spille andenviolin i forhold til det tekniske arbejde med den, og det ser jeg engang imellem,” siger Mariana O’Kelly.

Et andet jury-medlem mente, at kampagnen også fortjente ros, fordi den med sin enkelhed i det tekniske arbejde har en positiv sideeffekt.

“Vi skal også vise hele verden, at det kan lade sig gøre at lave en vinder-kampagne uden at bruge mange penge. Det her er et stort værk på et lille budget, og det er en vigtig besked at sende ud til markedet og til måske især de unge i branchen,” mener Marcelo Reis, creative VP og partner i Leo Burnett Tailor Made fra Brasilien.