Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Greenpeace laver daglige aktioner mod deltagerne ved Cannes Lions for at sætte fokus på bureauers ansvarlighed overfor bl.a. klima og miljø.

Greenpeace fortsætter med aktivisme mod bureauer ved Cannes Lions

Torsdag morgen kravlede Greenpeace aktivister op ad festivalpalæet, hvor Cannes Lions foregår, via en stige på en brandbil.

Flere af aktivisterne var klædt ud som hunde, og udfoldede et banner med teksten ’This is fine’, som er et hundememe, som ifølge Greenpeace ”formidler en følelse af benægtelse i en dramatisk situation, som klimakrisen.”

Desuden viste de bannere med teksten: ’Fossil ads are burning the planet.’


Greenpeace uden for festivalpalæet ved Cannes Lions torsdag morgen

I en pressemeddelelse opfordrer Greenpeace reklame- og PR-bureauer til at stoppe med at arbejde for virksomheder, “virksomheder, hvis handlinger skaber ekstremt vejr og international konflikt og fordriver lokalsamfund fra deres hjem.”

Aktion onsdag mod WPP
Onsdag crashede fyrre Greenpeace-aktivister en begivenhed, arrangeret af bureaugruppen WPP, som foregik på stranden nær festivalpalæet.

Aktivisterne kom sejlende i kajakker for at stille spørgsmål til WPP’s gæster om deres ansvar i forhold til klimakrisen. Også her var nogle af aktivisterne klædt ud som hunde, og havde skilte med “This is fine”.

Aktivisme fra tidligere bureauleder allerede på åbningsdagen
I mandags ved det første awardshow i dette års Cannes Lions, afbrød en tidligere bureauleder og Cannes Lions-jurymedlem – og nu Greenpeace aktivist – showet ved at gå op på scenen og aflevere sin løve tilbage fra en kampagne for Volkswagen, mens han rullede et banner ud med teksten: “No awards on a dead planet, Ban Fossil Ads!”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club