Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Han har stået på scenen ved et dansk awardshow. Igår gik han på scenen ved Cannes Lions som aktivist for Greenpeace.

En tidligere Cannes Lions-vinder og medlem af juryen, der nu er nordisk kreativ chef i  Greenpeace, afbrød awardshowet i går aftes ved selvsamme Cannes Lions.

Det var Gustav Martner, der i årrække var executive creative director og managing director hos CP+B i Skandinavien. Desuden var han i fire år bestyrelsesformand for den svenske bureauforening.

I 2015 stod han på scenen ved et dansk awardshow og holdt en tale, hvor han skuede frem, men han havde næppe forudset, at han i 2022 skulle stå på scenen i Cannes som aktivist. 

Han crashede mandagens awardshow med banneret, hvor der stod: ’No awards on a dead planet, Ban Fossil Ads!’

Formålet var ifølge Greenpeace at gøre opmærksom på, at reklamebureauer arbejder med fossilindustrien og dermed er medskyldig i at sprede misinformation om klimaet samt promovere forurenende produkter.

Gustav Martner sagde på scenen:

”Som tidligere leder af et kreativt bureau, kender jeg styrken ved markedsføring og sponsorering i forhold til at mobilisere forbrugerne eller distrahere dem fra vigtige problemstillinger. Mit job var at bruge mine ideer til at hjælpe de virksomheder, der forurenede, med at sælge produkter, der dræber planeten og menneskene. Alt for længe har reklamebureauer undsluppet deres ansvar overfor klimakrisen, nu skal de klippe båndene til fossilindustrien. Cannes Lions hævder at være ’home of creativity’, jeg er her for at sige, at der ikke er kreativitet på en død planet.”

Greenpeace: Vi kommer efter jer
På den netop overståede konference i Creative Club-regi, henviste Greenpeaces kampagneleder Kristine Clement til en sag i foråret, hvor Greenpeace har anmeldt ikke blot BMW, men også BMW’s bureauer og de medier, der har indrykket annoncer fra BMW, som Greenpeace anser som vildledende:

”Vi fører kampagner mod flere virksomheder, og det nye ligger i kædeansvaret. Vi klager over alle led – ikke kun virksomheden, der forsømmer at kommunikere ærligt og retvisende om bæredygtighed, men også advokater, der har rådgivet, bureauer, der designet og eksekveret, og medier, der har bragt budskaberne.”

Klima og greenwashing på det netop overståede Folkemøde
På det netop overståede Folkemøde på Bornholm, var der også en del debatter om greenwashing, hvor Greenpeace bl.a. også deltog. Nedenfor er artikler om to debatter, som henholdsvis GRAKOM (der ejer Bureaubiz) og kommunikationsbureauet Friday, stod for på Folkemødet:

Det burde ikke være så svært at undgå greenwashing

Uenighed om vejen til at undgå greenwashing

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club