Folketinget har i dag vedtaget en ændring af markedsføringsloven, så der fremover vil blive stillet strengere krav til virksomheder dokumentation af deres miljøudsagn i markedsføringen. Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
Når virksomheder markedsfører sig med miljøudsagn som for eksempel ”miljøvenlig”, ”grøn”, ”CO2-neutral” eller lignende, så bliver kravene til deres dokumentation bag udsagnene skærpet med den nye ændring af markedsføringsloven.
Formålet er at styrke forbrugerbeskyttelsen fra virksomheders udsagn som ‘grøn’, miljøvenlig’ og ‘CO2-neutral’ og få virksomhederne til at bruge specifikke miljøudsagn, som forbrugerne kan forstå.
Selvom reglerne – som bunder i et EU-direktiv – skærpes, afspejler de en praksis, som Forbrugerombudsmandens allerede følger på området.
Loven træder i kraft i september 2026.
Bureaubiz har tidligere skrevet om, hvad de nye regler går ud på.