Grey-topfolk har spillet nøglerolle i flytningen af Føtex’ kreative budget fra Envision til Århuskontoret.

På overfladen ser det tilforladeligt ud. En ny marketingdirektør hos Føtex ønsker en ny linje, og finder et nyt bureau til at udføre opgaven.

Godt nok har Føtex haft et mangeårigt samarbejde med Envision, hvilket gør skiftet opsigtsvækkende – “men når nye koste kommer til…”.

Der gemmer sig dog et meget speget spil under overfladen.

Det nye bureau er AarhusKontoret – en lille nystartet kreativ hotshop stort set kun befolket af kreative og ikke et bureau, der er i nærheden at kunne betjene en stor kunde som Føtex.

Samtidig er beslutningen kommet ufatteligt hurtigt. Den nye marketingdirektør hedder Niels Sterndorff og han tiltrådte d. 1. september. Så han har kun været halvanden måned om at flytte den kreative udvikling fra et meget langt og tæt samarbejde med Envision til et lille bureau, der er under 1 år gammelt.

Sådan noget lugter langt væk af personlige relationer, men i denne sag skal man faktisk kigge over i Grey Gruppen for at finde indgangen til Føtex.

Føtex valgte at få udfordret Envision på den store 50 års jubilæums-kampagne, der skal køre lige efter nytår, og her mødte AarhusKontoret op i selskab med Grey Gruppens øverste chef, Carl Erik Kjærsgaard, og den hidtidige kreative direktør hos Uncle Grey, Per Pedersen.

Grey Gruppen har flere relationer til Dansk Supermarkeds og dermed Føtex’ argeste konkurrent, Coop. Kvickly bruger ind imellem Grey København og Uncle Grey har i mange år stået bag den meget anerkendte og prisbelønnede kampagne for Fakta.

Som gruppechef har Carl Erik Kjærsgaard godt nok ikke haft daglig kontakt og indsigt i Fakta og Kvickly, men hans involvering er dog bemærkelsesværdig.

For hvorfor i alverden involverer Grey’s øverste chef sig i at lande et Føtex-budget til et bureau, der ikke på nogen måde indgår i Grey Gruppen.

Det samme spørgsmål gælder Per Pedersen. Han kender godt nok folkene bag AarhusKontoret godt, fordi de fleste af dem er tidligere Uncle-folk.

Men når han overhovedet har kunnet involvere sig, skyldes det, at han her efter sommerferien har forladt Uncle Grey til fordel for et job som kreativ chef for Grey i Düsseldorf.

Han forventes i et eller andet omfang at deltage i arbejdet med udviklingen af den nye Føtex-kommunikation, og er ifølge Bureaubiz’ oplysninger nøglen til kontakten til Føtex. Niels Sterndorff er nemlig kommet til Føtex fra et job i Fleggaard, hvor han var meget glad for det arbejde, Uncle har skabt under konceptet “Lige over grænsen”.

Men det er stadig svært at se meningen i, at Per Pedersen fra et job som chef for 300 i Düsseldorf skal involvere sig i at tilrettelægge Føtex-kommunikation for et ikke-Grey bureau. Med mindre altså, at det reelt er ham, Carl Erik Kjærsgaard og dermed Grey der sidder på kontakten til Føtex.

Eller at Grey er ved at overtage AarhusKontoret.

Dette afvises dog klart. AarhusKontoret ønsker ikke at kommentere sagen – ud over at slå fast, at man ikke på nogen som helst måde er til salg.

Carl Erik Kjærsgaard er også meget fåmælt. Det er Føtex, der udtaler sig om alt vedrørende Føtex, og derudover siger han blot, at “jeg ind imellem løser opgaver på vegne af WPP Group”.

Det er ikke lykkedes at få kontakt med Niels Sterndorff. Det samme gælder adm. dir. Mona Juul fra Envision.

Kommentarer

  1. Carl Erik var den som fick sadla om! Absolut noll koll på makarna Lönndahl och deras affärer visade det sig.

  2. Carl Erik Kjaersgaard fick sparken även han efter det som uppdagades med makarna Lönndahls affärer vid sidan om med alla privata bolag, t.o.m. en reklambyrå Gladto AB hade de vågat starta upp i KGM Datadistributions AB och dess ledning och sen kom finalen när Dennis W Larsson fick sparken med omedelbar verkan på Telia.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club