GroupM lancerer ‘Gør-det-selv’ løsning til kunder

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Med en ny digital platform – MediaTrader – vil Danmarks største bureaugruppe nu give kunderne mulighed for at håndtere mediaplanen selv – helt uden booking-fee.

Den teknologiske udvikling er rivende blandt mediabureauer. Det ser man f.eks. i forbindelse med Real-Time-Bidding, men også automatiseret mediaindkøb har øget opmærksomhed.

Det gælder f.eks. et nyt dansk firma, Blackwood Seven, som med penge fra bl.a. Vækstfonden er i gang med at udvikle en automatiserings-platform.

Men kunderne behøver ikke vente på deres løsning. For Danmarks største bureaugruppe, GroupM med fem mediabureaubrands, har netop lanceret en digital platform, hvor de kan tilbyde kunder selv at håndtere mediaplanen og forhandlingen med medierne.

Platformen har fået navnet MediaTrader, og hensigten er ganske klar.

“Vi har løbende oplevet kunder som af forskellige årsager efterspørger et mediabureau-samarbejde uden hele pakken af rådgivning. Det kan f.eks. være mindre kunder eller kunder med decentrale organisationer, hvor forskellige afdelinger selv har kontakten til lokale medier. Den slags kunders behov vil vi have større fokus på,” siger Mikkel Hagedorn, som har ansvar for forretningsudvikling i GroupM.

Han fortsætter: “Der er ingen tvivl hos os. Der hvor vi kan tilføre værdi, er det, vi skal leve af. Selve mediebookingen er i dag en commodity og ikke noget, der differentierer det ene mediabureau fra det andet. Desuden er indtjeningen på mediebooking begrænset, og derfor giver det mening at skabe et system, der giver kunder mulighed for at håndtere mere selv.”

Mikkel Hagedorn estimerer et omsætningspotentiale på 2-300 mio. kr. og den første kunde er i hus.

Media Trader kan bruges af kunderne helt uden at der betales bookingfee. GroupMs indtægt ligger i de godtgørelser, som er aftalt med branchens forskellige parter.

Men det forudsætter, at kunderne selv tager ansvar for forhandlingen med medierne. Når de så har gjort det, får de til gengæld en platform med oplysninger om over 3000 danske medier, som de kan bruge til at lægge en mediaplan.

Når de er færdige sker bookingen via GroupM, som således også står for afregningen med medierne. Ønsker man hjælp fra GroupM til at håndtere en mediaforhandling er det bare at klikke på en knap.

Media Trader er udviklet i Danmark og vil efterfølgende blive lanceret på de andre nordiske markeder. Den nye platform er en del af GroupMs satsning på at være i front på innovation.

“Den vigtigste del af mediabureauernes ydelse er rådgivning og vores kunder er meget eksplicitte omkring, at de ønsker personlig rådgivning og strategisk sparring,” siger Mikkel Hagedorn og fortsætter:

“Men vi er også hele tiden forpligtiget til at udforske, hvordan vi kan udvikle vores forretning og tilbyde vores kunder et mere interessant og måske mere teknologisk avanceret produkt.”

I GroupMs afdeling for udvikling – Busines Technology sidder der i dag 25 mand.