Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Væksten kommer til at ligge på e-commerce. Derfor er det i fokus i GroupM's centrale forretningsenhed, hvor man samler specialistviden inden for de globale platforme. Ny ansvarlig er Jeppe Lehrmann, der bliver en del af den overordnede ledelse i GroupM.

I sidste måned meldte GroupM ud, at man satte Marianne Hjaltelin i spidsen for en nyoprettet enhed, Acceleration Nord, som har fokus på data science, experience design og Google marketing- og cloudplatforme.

Samtidig blev det meldt ud, at Paw Saxgren fik et globalt ansvar i samme enhed, nemlig som global chief product officer.

Nu kan man så melde ud, at Jeppe Lehrmann overtager Paw Saxgrens job, og dermed bliver leder af den centrale forretningsenhed i GroupM, kaldet One, der har 140 medarbejdere.

Samtidig melder man ud, at man fremadrettet vil have et øget fokus på e-commerce:

”Væksten i fremtiden kommer til at ligge på e-commerce, der allerede inden pandemien var i vækst, og kun er accelereret under Covid-19. Med udviklingen af hele den digitale transformation generelt og e-commerce specielt, ser vi det som en klar fordel at nedlægge siloerne internt i GroupM og hos kunderne,” siger CEO hos GroupM, Jonas Hemmingsen.

Jeppe Lehrmann mener, at kundernes behov har ændret sig i takt med væksten i e-commerce:

”Kunderne efterspørger dybe specialister inden for de globale platforme som Google, Facebook og Amazon, og det ønsker vi at levere. For at levere et effektivt e-commerce setup, handler det om hastighed og om at forstå samspillet mellem de forskellige kanaler samt værdien af paid og owned media.”

Væksten kommer fra tre områder
Ifølge Jeppe Lehrmann, der har en fortid hos bl.a. Vizeum og Benjamin Media, er der også stor efterspørgsel hos kunderne for at få noget specialistviden inhouse.

”Den digitale transformation er kommet hurtigere end forventet for en del kunder pga. corona, så de vil gerne opgradere deres digitale kompetencer. Vores måde at engagere os med kunderne har også ændret sig. Fra at være transaktionsbaseret, er vi nu tættere på kunderne og deres forretning. Flere af vores specialister bliver sendt ud til kunderne i en periode og hjælper med at opbygge de interne kompetencer samtidig med, at vi udvikler deres digitale marketing.”

Der har været talt meget om insourcing de senere år og ifølge BureauTrends fra Bureaubiz og MyResearch har annoncørerne faktisk i en del år øget deres inhouse ressourcer. Men ifølge analysen ser det ud til at være toppet.

Ifølge Jonas Hemmingsen er der en årsag til det:

”Kunderne vil gerne insource, fordi de bliver mere datadrevet. Men de er ofte ikke i stand til at være best in class på alle områder, og derfor giver det god mening, at vi kan være sparringspartnere og træde til, når det er nødvendigt.”

Jeppe Lehrmann opsummerer, hvor han ser væksten komme fra i 2022:

”Vores vækst kommer tre steder fra: 1) Den måde, vi engagerer os med kunderne, altså den hybride model, som vi tilbyder vores kunder i forbindelse med deres digitale transformation. 2) E-commerce spiller rigtig godt sammen med de store globale platforme, og her er vores ambition at være de bedste. 3) Vi fokuserer stadig på det lokale mediemarked, dvs. transformationen fra lokale medier til digitale medier. Selvom der er nogle store tech-giganter, skal vi ikke ignorere de lokale – altså danske – medier, de spiller stadig en vigtig rolle i mediemarkedet.”

Jeppe Lehrmann indtræder i ledergruppen, der udover Jonas Hemmingsen og Marianne Hjaltelin, også udgøres af CFO Pia Tellefsen, samt de tre bureauchefer, CEO Martin Ove Rasmussen fra Mindshare, CEO Jesper S. Jørgensen fra Mediacom samt CEO Kristian Bæk-Mikkelsen fra Wavemaker.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club