GroupM udviklede spil til medier og annoncører: Nu eksporteres de

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Først BioSpil – siden har GroupM udviklet to nye produkter til TV 2. Og nu har man sat gang i den sværeste digitale transformation – at udvikle noget til print.

GroupMs konference, NextM, der blev afholdt torsdag og fredag i sidste uge, handler om den innovation, der fører til disruption og om at sætte fokus på digital transformation.

Men det er ikke tilstrækkeligt for GroupM, at der på konferencen blot bliver talt om innovation.

Derfor benyttede man lejligheden til at lancere en ny platform, som er udviklet i samarbejde med TV 2.

Den hedder TV 2 ReklameBingo og går ud på, at fjernsynsseerne kan spille Bingo med brands i stedet for med tal.

”Med TV2 ReklameBingo bygger vi en digital bro til forbrugeren. Vi gamificerer reklameblokken og opnår dermed et engagement fra de folk, der spiller med og dermed får de brands, der er med, større opmærksomhed, ” siger Mikkel Hagedorn, Head of Innovation GroupM Next.

Også sidste år lancerede GroupM et nyt samarbejde med TV 2, nemlig TV 2 Fan, og året før introducerede man Biospil i samarbejde med Dansk Reklamefilm. Også disse platforme er baseret på gamification, hvor medie, brand og forbruger interagerer.

Hvad får jeres kunder ud af sådanne samarbejder?

”Innovation er dyrt og det er ikke mange marketingafdelinger, der har en innovationsafdeling. Vi kan hjælpe ved at sætte annoncører og medier sammen og lave samarbejder på tværs.

Feks. ved gøre et traditionelt offline medie digitalt. Med TV 2 ReklameBingo vil en annoncør som f.eks Toms præcis vide hvor mange, der har set reklamen og kunne få svar på en masse spørgsmål om kunden, som får en bonus, når de spiller og svarer på spørgsmål.

I princippet kunne det blive et helt nyt tv-meter, hvis tilstrækkelig mange signer op. Og hvis Toms ved hvem der har set tv-annoncen, kan de sørge for at vedkommende får en bestemt version af et nyhedsbrev og en bestemt banner annonce på nettet. Det er det vi kalder omnichannel.”

Hvad får I som mediabureau så ud af det?

”Vores forretning ligger i, at vi kan skalere det, vi udvikler til andre markeder. BioSpil lanceres i år i to nye lande. Vores TV 2 Fan platform ruller vi ud i andre lande i og uden for Norden i løbet af 2016.

Indtil nu har vi ikke tjent penge på de platforme som vi har udviklet, men sådan er det med innovation. Man skal forvente, at der går mindst 12-18 måneder før det begynder at give afkast. Og det forventer vi klart, at det gør på et tidspunkt.”

Er I i gang med nye innovationer?

Ja, den næste innovation, vi er i gang med, er den sværeste digitale transformation. Nemlig print. Mere kan jeg ikke sige.

Nu er I jo et mediabureau og jeg tænker, at det ikke er traditionelle mediabureau-kompetencer, der udvikler disse nye produkter?

”Det har du ret i. Vi har brug for nogle andre kompetencer i dag. Der er ikke en eneste i mit team, der ved, hvad en TRP og en GRP betyder. Vi har programmører, kreative og business intelligence folk ansat. For 4 år siden havde vi stort set kun cand.merc.er.”


Isaack Rasmussen var med på konferencen. Han er programmørhaj uden egentlig uddannelse, men en af de kompetencer, som GroupM især har brug for til at skabe innovation.

Internt hackacthon skaber innovation

GroupM opfordrer alle ansatte til at tænke i nye baner. Op til NextM konferencen, kunne de ansatte, der ønskede det, deltage i årets ‘Hackathon’ – en konkurrence om at udvikle nye ”Branded IoTs” (Internet of Things) til kunder hos GroupMs bureauer. De tre vindercases blev præsenteret på konferencen, hvor publikum kunne stemme om, hvilken en, de mente, havde størst potentiale.

De tre cases var:

  • Et hundehalsbånd til Pedigree. Indsigten var, at mange hunde er overvægtige og der er et stort marked for produkter til kæledyr. Halsbåndet tracker hundens aktivitetsniveau i løbet af dagen. Informationerne om dette sendes til foderskålen, som giver den mængde mad, som hunden har brug for. Samtidig kan skålen give informationer om, hvornår der skal købes nyt hundefoder, som kan bestilles med et klik.
  • Et wristband til Royal Unibrew, som man på festivaler og koncerter kan bruge til at bestille, betale og – via en drone – få leveret øl, så man slipper for at gå fra sin plads foran scenen for så at stå i kø i baren. One click commerce.
  • For Stark: Indkøbsvogn med display forbundet til forbrugerens telefon, så man kan se, hvad man skal købe ind og via iBeacons kan se, hvor varerne er i butikken. Samtidig kan Stark få data på, hvordan kunden bevæger sig i butikken og forbrugeren kan betale uden at stå i kø.

Publikum på NextM kunne bedst lide hundehalsbåndet – 43 procent stemte for dette og vinderne fra Mediacom Beyond Advertising vandt dermed æren og udviklingen af en prototype af deres Branded IoT.