Groupon lukker i Danmark

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Samt i de andre nordiske lande. Dealsitet lancerede ellers en storstilet plan i 2012.

For under to måneder siden hentede dealsitet Downtown en ny adm. dir. i skikkelse af Anders Larsen fra IUM.

Dengang karakteriserede han markedet som presset og inde i en konsolideringsfase. Det var ikke forkert.

Det store internationale dealsite, Groupon, har nu besluttet at lukke ned i Danmark og de øvrige nordiske lande. Det siger kommunikationschefen for Nordeuropa, Simon Johns, til Finans.dk.

Sitet satte i 2012 et mål om i løbet af to år at have 20 pct. af den danske befolkning i bruger-databasen samt at løfte omsætningen over 100 mio. kr. Målsætningen var at have en ledende markedsposition.

Men det ser altså ikke ud til at være lykkedes.

”Som vi fortsætter vores operationelle og strategiske fokus på at forenkle og strømline vores internationale forretning, vurderer vi vores internationale portefølje for at beslutte, hvilke aktiver, der kan bidrage til vores langsigtede vision for en aggressiv, lønsom vækst,” lyder det fra Groupon.

Da selskabet åbnede i Norden var det som en af de hurtigst voksende virksomheder i verden. På få år var Groupon vokset fra en omsætning på 700 mio. USD til 4 mia. og var aktiv i flere end 40 lande.

Tidligere i 2015 har man dog annonceret en spareplan, der bl.a. indebar en reduktion på 1100 stillinger.