Af Peter Engholm 25@mail.dk

Heyday har som digital-bureau set mulighederne i offline-produktet teater. Først kom Aarhus Teater på kundelisten, nu følger Betty Nansen.

“Et teater skal på nettet matche sites for Hollywood-film. Vi konkurrerer på produktet, og det handler om oplevelser, underholdning og om at få hårene til at rejse sig”, siger Anders Lorentz, direktør og partner i digitalbureauet Heyday, der har to teatre blandt de senest tilkomne kunder.

Bureauet er fra april, da Anders Lorentz gik sammen med Ditte Rønn og Mikkel Egelund. De to førstnævnte med en fortid på Recommended og Kunde & Co. Mens andre bureauer insisterer på at være”ægte medieneutrale”, bekender Heyday kulør: et helt igennem digitalt bureau.

“Vi diskuterede, om vi skulle gå på kompromis og måske også udføre off-line opgaver. Men dem lægger vi ud til andre, for vi tager udgangspunkt i web som kundens centrum. Og det er med de digitale briller, at vi ser på teatrene – altså digital teater markedsføring,” siger Anders Lorentz.

Heyday vandt i forsommeren Aarhus Teater – i duel med teatrets daværende webbureau Novicell.

“På Aarhus Teater får hver forestilling sit eget liv på sitet. Sitet er altid i bevægelse, og forestillingen kan helt overtage sitet – med brudstykker, konkurrencer og lignende. Og Aarhus Teater er ikke kun ambitiøs på scenen, men også på nettet, hvor de lægger mange ressourcer”, siger Anders Lorentz.

Sitet blev præsenteret i sommer og havde den side-gevinst for Heyday, at Betty Nansen Teatret kontaktede dem. Samme digitale teater markedsføring, anden tilgang:

“Der ligger for publikum også en identitet i at se forestillinger på netop Betty Nansen Teatret og Edison. Og teatret værner om denne identitet, så vi var forinden igennem en længere designproces. Markedsføringen er i højere grad værdibaseret og feinschmecker-agtig, og det præger naturligvis sitet,” siger Anders Lorentz.

Ironisk at teatre tilsyneladende er så dårlige til at sætte sig selv i scene …

“De er bestemt ikke dårlige, men de har et stort potentiale på nettet. Det gælder også anden kultur, f.eks. forlystelser og museer. Vi får identificeret kundens Most Wanted Respons – det gør vi også med kunder som Arla og Red/Green, men på teatre kan det være, at man køber billetter, downloade programmet og inspirerer brugerne. Og vi ser et skred hos oplevelsesudbydere, som nu ser ideen i at bruge ressourcer på nettet”, siger Anders Lorentz.

Ja-ja, det skal du jo sige som digitalt bureau …

“Det er ikke mig, der siger det – men tallene. Markedet for online annoncering vokser stadig hastigt, og det fokus omfatter også kulturlivet”, siger Anders Lorentz.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club