Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

I begyndelsen af 2008 købte Guava affiliate marketing selskabet Adfair. Under et år senere passer det ikke længere ind i strategien.

Da Notabene.net (det selskab som ligger til grund for guava) i marts meddelte, at man havde købt affiliate marketing selskabet Adfair, blev der talt om betydelige synergier og stordriftsfordele.

Prisen var aftalt til 15 mio. kr. – heraf 13,5 mio. kontant – samt en earnout, som Guava senere hensatte 16 mio. kr..

For den pris fik man et selskab med 10 ansatte og en 2007-omsætning på 17 mio. kr. med et overskud på 2,5 mio. For 2008 lød forventningerne på en omsætning på 30-35 mio. kr. samt et overskud på 5-8 mio. kr.

Under et år senere har piben fået en helt anden lyd. Ifølge en børsmeddelelse fra i fredags, hvor Guava nedjusterede forventningerne, arbejder Adfair med en anden strategi og tilgang til markedet end selskabets øvrige affiliate aktiviteter og omkostningerne til integrering af selskabet stod ikke mål med synergierne.

Derfor har Guava solgt selskabet tilbage til Henrik Holm Nielsen, som man oprindeligt købte det af.

Pris: 9 mio. kr.

Samtidig gøres opmærksom på, at hensættelsen på 16 mio.. kr. til earn out er forhandlet ned til 2 mio. kr. Slutfacit er således, at man har købt et selskab for 17 mio. kr. – heraf 15,5 mio. kontant – og solgt for 9 mio. kr.

Der nævnes ikke noget om, hvorvidt Adfair har levet op til forventningerne, men salget nævnes som en af årsagerne til de nedjusterede forventninger.

Det er ikke lykkedes at få fat i nogen af parterne for en kommentar.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club