Opdateret. Tre danske filmfolk kom helt frem i rampelyset i Cannes, da der lørdag blev uddelt løver i Film Craft. Ikke bare blev det til en Guldløve – også en bronzeløve – for arbejde for et fransk pornosite – det var en film, der gjorde sig stærkt bemærket over for juryen, der havde den til overvejelse som en Grand Prix kandidat.
Det var dog noget, der kun kunne blive ved overvejelserne, for filmen står som non-profit, og det betyder, at den ikke må få Grand Prix.
Det drejer sig om Bacon og instruktøren Jeppe Rønde, fotografen Sebastian Blenkov og produceren Malene Dyhring. Filmen med titlen The Lover er lavet for det franske pornosite Come 4,og handler om handicappedes ret til købesex. (se den herunder)
Bacons involvering er langt dybere end at være produktions-selskab. Ideen er godt nok fra det franske bureau, Being Boulogne Bilancourt, og man har samarbejdet med selskabets franske partner Henry de Czar, men der er tale om et pro bono projekt for Bacon, og det indebærer et større kreativt fritum for Bacon.
”Vi synes det var et fedt projekt, og derfor ville vi gerne investere i det. Men når vi gør det, så vil vi have et betydeligt kreativt rum i forhold til udformningen af filmen. Bureauet er kommet med en ramme bygget op omkring franskmanden Asta Philpot men vi har stået for at udvikle indholdet, og den er skudt i Danmark,” siger Malene Dyhring.
Guldløven er givet for fotograferingen, og desuden er der givet en bronze for instruktionen. Men når den trak mere generel opmærksomhed fra juryen, som det fremgik af pressemødet lørdag, så er filmen blevet vurderet som samlet ret godt håndværk.
Der blev da også knyttet mange meget rosende ord på filmen – selvom det også fremgik, at den havde fremkaldt en del diskussion. Til den mere underholdende del var overvejelser om, hvordan det ville se ud med en overskrift i medierne gående på, at ”Pornosite vinder Grand Prix”.
At opgaven landede hos Bacon, hænger sammen med, at franskmændene gerne ville have Jeppe Rønde som instruktør. Han er en oprindelig dokumentarist, der har været hos Bacon de sidste seks år. Aktuelt har han stået for produktionen af den nye Tuborg-film, og tidligere har han bl.a. været med til den oprindelige Danske Bank kampagne ”Gør hvad du er bedst til”.
Lige nu er han i fuld gang med en spillefilm.
Ud over The Lover var Southern Comfort filmen fra Wieden + Kennedy i spil, men valget af Grand Prix vinder faldt på den engelske Meet The Superhumans, der reklamerer for sidste sommers paraolympiske lege i London.
Det var legendariske Joe Pytka, der havde rollen som juryformand og han fremhævede, at udfordringen er, at alle de forskellige håndværk omkring en filmproduktion skal finde den rette balance. Omkring Grand Prix vinderen talte han bl.a. om det, han kalder et overraskende musikvalg. Det er råt og powerfuldt og er i høj grad med til at skabe stemningen.
Ud over den dansk/franske Guldløve gav Film Craft også en Bronze til Casper Balslev og Han Kjøbenhavn. Torsdag opnåede Casper Balslev også den hæder at blive placeret på Saatchi & Saatchis New Directors Showcase med Han Kjøbenhavn filmen, så på den led var Bronzeløven nok ikke en kæmpe overraskelse.
Endelig kunne Bacon også glæde sig over en Bronzeløve for en norsk kunde – nemlig Canal Digital og reklamebureauet Try.
Og for at runde den danske liste helt af, så opnåede Carlsberg Bronze i både Branded Content og Film for den belgiske Poker-film.
Endelig blev en engelsk Wieden + Kennedy film for Arla Lurpak belønnet med en Guldløve i Film.
Status oven på en uges strabadser blev for danske bureauers vedkommende 17 shortlister – tæt på en halvering i forhold til 2012 – og 8 løver, hvilket er på niveau med sidste år. Dog var der i år ingen af Guld. Det var der i 2012, hvor Uncle Greys Only Liberation blev belønnet med en Guldløve i Cyber. Se hele 2013-listen nederst.
The Lover
https://www.youtube.com/watch?v=Hx8uOLmXaFY
Meet the Superhumans
https://www.youtube.com/watch?v=kKTamH__xuQ
Cannes Lions 2013 – danske bureau-resultater:
Løver
Sølv
- Design * Halbye Kaag JWT, Sprite Truth 365 #1 for Sprite
- PR * Robert/Boisen & Like-minded, Solar charging dummies for Spies (med hjælp fra Radius)
- Media * OMD og DDB, Coinoffers (Coins for clicks) for McDonald’s
Bronze
- Design * UncleGrey, The Scratch Poster for Urban Ears
- Cyber * Hello Monday, Into The Arctic for Greenpeace
- PR * Lead Agency (med Jangaard, Mark & Ko), Watch your mouth! for Call me
- Film Craft * Han Kjøbenhavn og Spoiled Productions, AW12 for Han Kjøbenhavn
- Promo & Activation * Ogilvy, Nutcase’s Outdoor Fitting Room for Nutcase Bike Helmets
Shorlistede
Promo & Activation
- Ogilvy, Nutcase’s Outdoor Fitting Room for Nutcase Bike Helmets
- Robert/Boisen & Like-minded, Solar charging dummies for Spies
Direct
- McCann Copenhagen, The Happy Flag for Coca-Cola
PR
- Lead Agency, Watch your mouth! for Call me
- Robert/Boisen & Like-minded, Solar charging dummies for Spies
Innovation
- TBWADigital Arts Network, Motley for Carlsberg og TBWA
Media
- OMD og DDB, Coinoffers (Coins for Clicks) for McDonald’s
- OMD og DDB, Coinoffers (Jackpot) for McDonald’s
Outdoor
- Ogilvy, Nutcase’s Outdoor Fitting Room for Nutcase Bike Helmets
- UncleGrey, The Color Changing Car for Opel Adam
Cyber
- Hello Monday, Into The Arctic for Greenpeace
Design
- Halbye Kaag JWT, Sprite Truth 365 #1 for Sprite
- UncleGrey, The Scratch Poster for Urban Ears
Film
- Robert/Boisen & Like-minded, Solar charging dummies for Spies
- Kommunikationsbureauet København, Jonas for Læger Uden Grænser
Film Craft
- Han Kjøbenhavn og Spoiled Productions, AW12 for Han Kjøbenhavn
- Han Kjøbenhavn og Spoiled Productions, SS13 for Han Kjøbenhavn
Ingen shortlister i Creative Effectiveness, Mobile, Press, Radio, Branded Content & Entertainment samt Titanium & Integrated.