I fredags fortalte Bureaubiz om PR-bureauet Gunbak, der er i opløsning. Direktør Carsten Mai, der i flere år har tegnet bureauet udadtil, siger farvel for at stifte sit eget bureau. Det samme gør seniorrådgiver Mikkel Faurholdt, og da Gunbak har fire medarbejdere i alt, ser tyngden i bureauet – der har branchens højeste bruttoavance pr. medarbejder – ud til at lette.
Og nu bærer ejer og adm. direktør, Svend Gunbak, ved til bålet ved at tilføje, at også bureauets fjerde medarbejder, Bo Friis, går samme vej.
”Gunbak har igennem 16 år haft tunge profiler – der alle på et tidspunkt har villet etablere eget bureau eller indtage tunge poster i erhvervslivet. Derfor har jeg også været forberedt på denne dag, og løbende udviklet virksomheden i en ny retning,” siger Svend Gunbak.
Og den nye retning betyder reelt et farvel til bureaubranchen.
”Gunbak vil fremover være et egentligt konsulenthus i lighed med McKinsey og KMPG, men til forskel for de klassiske konsulenthuse vil vores fokus være på politik, samfundsudvikling og kommunikation. Og udtrykt i kompetenceudvikling. Vi har hidtil ikke flaget med denne del af Gunbaks virke, men vi har i de seneste fire år uddannet ca. 200 topledere og godt 100 rådgivere, bl.a. pressechefer og kommunikationschefer,” siger Svend Gunbak.
Nu siger du ”vi”, men i skrivende stund er du reelt ene mand på pinden …
”Et skifte fra PR-bureau til konsulenthus kræver andre kompetencer end hidtil. En del vil jeg køre selv, som jeg har gjort det de seneste år, mens større processer typisk vil kalde på partnerskaber,” siger Svend Gunbak.
Gunbak har bl.a. kørt et lobby-program og et CEO-program, hvor man netop har taget hul på Hold 4. Og denne del bliver nu udvidet:
”Vi introducerer Gunbak Executive, der har fire målgrupper: CEO, CFO, bestyrelsesformænd og -medlemmer samt fonde. Et fællestræk vil være at forholde sig strategisk til den politiske virkelighed,” siger Svend Gunbak.
Benene i konsulenthuset vil være netværk (hvor der i øjeblikket er 80 betalende medlemmer), kompetenceudvikling, strategisk udvikling og analyse samt eksekvering. Sidstnævnte vil være det eneste tilbageværende PR-element, og her vil der udelukkende tilbydes krisestyring og lobbyisme.
Kompetenceudviklingen omfatter ikke kun enkeltpersoner, men også organisationer.
”Om nogle år vil vi klart se, hvad vi gennemgår lige nu – nemlig et heftigt paradigmeskift, der for interesseorganisationernes vedkommende omfatter et stort tab af indflydelse. Organisationerne er mest optagede af finansieringsgrundlaget, og har svært ved at opnå politisk indflydelse. Derfor arbejder vi også med en model til at transformere organisationer til den nye politiske virkelighed,” siger Svend Gunbak.
Gunbaks farvel til bureaubranchen betyder i øvrigt også et farvel til København og en prominent adresse i Bredgade. Allerede den 1. oktober flytter virksomheden 10 km syd for Køge – det lyder ikke specielt prominent, men er det: Turebyholm Slot, hvor Svend Gunbak har lejet sig ind i foreløbig 15 år.
”Når 12 CFO’er er samlet to dage til et kompetenceudviklingsforløb, så skal mødefaciliteterne være second to none. Beliggenheden er unik, og slottet er let at komme til,” konstaterer Svend Gunbak.