Af Peter Engholm 25@mail.dk

Web-tv, der reelt er i tv-kvalitet, og en niche, der trods alt kan ses med det menneskelige øje. Teknikken samt stjernelyset fra pokerspilleren kan være gennembruddet for mediet, mener IUM.

Boksning til at lancere en pokerspiller? Bred start på niche-tv?

Ikke desto mindre fungerede weekendens kändisboksning i KB Hallen i København som kickoff for Gus Hansens site og tv-kanal, www.gushansentv.com – der igen skal bane vejen for nye tiltag fra web-tv udvikleren, Tadaah.

“I 10 år har vi talt om de digitale muligheder på tv – klik på fodboldspillerens støvle under kampen og se pris og købs-sted – men det er ikke fremtids-elementet, der er interessant, men derimod de muligheder, som er her allerede nu. Med pier-to-pier har vi nu web-tv i tv-kvalitet, og med den store launch af Gus-tv bliver det tydeligt, hvad niche-tv er i forhold til traditionelt flow-tv: Passioneret tv til passionerede brugere,” siger Sune Bang, der både er adm. direktør i Kommunikationsbureauet København og bestyrelsesmedlem i Tadaah.

Det bliver stadig billigere at optage og lettere at udsende web-tv, og Tadaah satser eksempelvis på niche-sportsgrene og har således bidraget med applikationen til både skak-OL og Global Dance TV med bl.a. squaredance.

“Content-owners leverer varen – og annoncørerne kan ramme præcist med deres budskaber, og brugerne får annoncer, der er relevante for dem,” siger Sune Bang.

Også denne mulighed er der ganske vist blevet talt om længe, men noget tyder på, at mediabureauerne og deres kunder er parat til at give det en chance – og i den forbindelse får Gus Hansen et venligt nik med på vejen.¨

“Tiden er typisk den største hurdle, når det drejer sig om nye medier – tiden til at forklare kunderne om dem. Men netop Gus Hansen-eventen havde mange kunder hørt om forinden, og det åbnede nogle døre og gav den bedst tænkelige start – frem for at præsentere en idé, som ingen har hørt om før,” siger Christian Strand, der er interactive director i IUM.

Mediabureauet skal kende annoncepotentialet i de forskellige medier, også de nye – også de små.

Men har mange mediabureauer ikke brændt fingrene på nye medier som Second Life …

“Nej, vi fik erfaringer. Firstmover-effekten kan ligefrem være negativ for medie-ejerne, men ikke for vores kunder, som typisk får annoncerne billigt. Det er “no cure, no pay”, hvilket er det fantastiske ved online. Samtidig giver Gus Hansen niche-tv den bedst tænkelige start – det er en bred indholdskanal, og net-pokerspillere er blandt de mest disponerede for at kaste sig over web-tv. Der havde næppe været den samme hype, hvis det havde været en bridge-event. Selv om bridgespillere i øvrigt kan være en rigtig interessant målgruppe,” siger Christian Strand.

Kommentarer

  1. Jeg synes det lyder fantastisk hvis man for fremtiden vil tage lidt flere af de efterhånden fantastiske muligheder til sig, også selvom de er nicheprægede!
    Alting fragmenteres jo i dag! Vi startede med dating på nettet som ét sted med én målgruppe. I dag har vi “Farmer-dating” og “post-dating”… Det må vist siges at være mindre fragmenter der ikke kan samle én million brugere om måneden, men derfor er det stadigvæk utroligt dedikerede mennesker, og dette åbner jo op for nogle af de fundamentale spørgsmål i online marketing som f.eks. vil jeg helst have en million visits om måneden, eller 1000 loyale kunder der alle har et formål hver gang de besøger mit site…?
    Sælger jeg reklameplads er det det første, men sælger jeg produkter er det den anden, og de beviser at der ikke er en one-size-fits-all løsning til online tilstedeværelse!

    Jeg hilser det velkomment at folk efterhånden tør gøre det nettet er bygget til, nemlig at teste ting af med små omkostninger, og minimal risiko!
    Jeg ville dog ønske at vi alle sammen spillede efter de samme regler og at man havde kaldt det gushansen.tv men man kan jo ikke få det hele! ;o)

    //Daniel

  2. Undskyld mig, men var der nogen, der så boksestævnet? Det var så ufattelig dårligt produceret og arrangeret, at Bellahøj lokal-tv ligner en Super Bowlbroadcast. Gushansen.tv kommer ikke til at flytte noget som helst. I stedet burde “niche poker-tv” integreres med en af de millioner af poker-sider, der allerede findes – og nå jo, det er sker allerede.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club