Gyldendal får ny marketingchef

Peter Engholm
25@mail.dk

Camilla Wahlgreen siger farvel efter godt 12 år og erstattes af Nanna Wendt Sølvsteen, der senest har været redakstionschef på Femina og IN.

Camilla Wahlgreen siger farvel efter godt 12 år og erstattes af Nanna Wendt Sølvsteen, der senest har været redationschef på Femina og IN.

Journalistik kan føre til hvad som helst, bare man stopper i tide. Og journalist-uddannede Nanna Wendt Sølvsteen er stoppet i tide – flere gange.

Så hvad der umiddelbart kan lyde som et pudsigt skift – til Gyldendal fra redaktionschef på et dameblad – er i virkeligheden et spørgsmål om at vende hjem.

Nanna Wendt Sølvsteen er Gyldendals nye marketingchef, men har tidligere, i to år, været fagredaktør på forlaget. Samme funktion har hun også haft på Aschehoug, og hun har desuden været litterær agent sammen med Lars Ringhof.

Nanna Wendt Sølvsteen afløser Camilla Wahlgreen, der har været på Gyldendal siden 1996 og nu bliver PR-chef på Bazar Forlag.

Til Bogmarkedet siger Nanna Wendt Sølvsteen, at hun fra damebladsverdenen medbringer en uforfærdethed omkring emner og en respekt for målgrupper:

“Man skal ikke lave bøger efter målgrupper, men man skal markedsføre efter dem. Man snyder sig selv for nogle lavthængende frugter, hvis man ikke fokuserer på målgrupper.”

Hendes største udfordring bliver ifølge Bogmarkedet at gøre bogen synlig i det offentlige rum:

“De færreste oser rundt i en boghandel. Bøgerne skal gøres mere levende og være synlige andre steder end i dagblade og boghandlere. Og det gælder i høj grad også forfatterne. Vi skal i stigende grad se forfatterne som samarbejdspartnere – også efter, at den sidste korrekturgang er vel overstået,” siger Nanna Wendt Sølvsteen.