Forbrugerombudsmand, Henrik Øe har sat gang i et evalueringsarbejde af reglerne for kønsdiskriminerende reklame.
16 organisationer er indkaldt, men Henrik Øe spilder deres tid, mener Dansk Annoncørforenings direktør, Otto B. Christiansen. Til Jyllands-Posten fortæller han, at ikke en eneste sag er ført til doms siden 1982.
Også DRRB-direktør, Bjørn Karsholt anfører, at området generelt fungerer – bortset fra en enkelt annoncør. Her tænker han på Cult.
Henrik Øe mener, kritikken er forfejlet.
“Hvis vi skal gribe ind, kræver det en klar lovhjemmel. Mediebilledet har ændret sig siden 1993, da reglerne sidst blev vurderet. Jeg ved ikke, om vi som samfund er blevet mere puritanske eller mere frisindede. Det vil jeg gerne finde ud af,” siger Henrik Øe til Jyllands-Posten og understreger, at han hverken taler for at lempe eller stramme reglerne. Han vil blot have klarhed og ikke arbejde med 17 år gamle regler.