Hårdt arbejde betalte sig: Ungt dansk team får foden indenfor i New York

Peter Engholm
25@mail.dk

Lukas Lund og Andreas Hoff satte som nyuddannede et år af for at give det en chance i Ogilvys hovedkontor i New York. Det er blevet belønnet.

I april 2010 talte Bureaubiz med Lukas Lund og Andreas Hoff – et team på hhv. 24 og 25 år, der netop havde vundet film-kategorien ved Young Creative Circle Award, og som stod foran en masse: At blive bachelors i Kreativ Kommunikation på Mediehøjskolen, at skulle til Cannes Lions og dyste og – ikke mindst – at skulle til New York.

Her ventede der dem et internship, en slags lære- og praktikplads, på Ogilvys hovedkontor – som udgangspunkt på tre måneder. En chance, som Ogilvys daværende kreative chef, Lars Bastholm, havde givet dem.

Interviewet med Lukas Lund og Andreas Hoff fandt dengang sted på Café Dan Turèll i København. Denne gang møder jeg dem på Cafe Zeze – 40 m fra Dan Turèll, men teamet har i mere end én forstand rykket sig lidt længere siden sidst.

“Vi tog derover i september 2010 med ét formål: At give den fuld skrald. Vi havde lavet gode skoleopgaver, men den slags betyder jo ingenting her,” siger Lukas Lund.

“Vi begyndte fra scratch – fra bunden, og den slags skal tages bogstaveligt, for Ogilvy New York har 2.500 ansatte, heraf 300 kreative – søde og rare mennesker, det er bare ekstremt hierarkisk bygget op,” siger Andreas Hoff

“Lagene – så vidt jeg lige kan huske – er internship, junior, senior, associate director, creative director, group creative director, executive director,” siger Lukas Lund.

“De kreative er inddelt i 15-16 grupper, altså hvert som et mellemstort dansk bureau. De forskellige accounts flyder lidt rundt, og vi har heldige – i al fald som helt nye – at kunne rejse med rundt på accounts,” siger Andreas Hoff.

At give den fuld skrald var ikke bare det danske teams selv-stillede opgave – det var også en absolut nødvendighed.

“Det forventes, at du giver den konstant gas. Og vi skulle vise, at vi var værd at satse på – for der står de første 100 talentfulde kreative fra bl.a. Miami Ad School klar til at tage din plads. Og det er vel at mærke amerikanere, der jo hverken behøver visum eller noget,” siger Lukas Lund.

“Det var en kamp på den gode måde. Vi vidste, at tre måneder ikke var nok til at dygtiggøre os. Vi var der – og er her – for at lære og for at overbevise dem. Vi kunne godt have lavet mindre, men hvorfor skulle vi det?,” siger Andreas Hoff.

“Der er rigtig mange dygtige folk på bureauet – og det er en rigtig fed by … som vi ikke fik set, fordi vi arbejdede konstant” siger Lukas Lund.

“Og en tussedyr by. Lejligheden krævede en kontrakt på min. seks måneder, og vi havde jo som udgangspunkt kun tre,” siger Andreas Hoff.

Men de tre måneder blev til flere, for det hårde arbejde betalte sig.

“Vi stak hovedet frem og strakte os den ekstra meter – og var sammen med Lars Bastholm med i en pitch, som vi vandt. Vi bød konstant ind, og efter vores internship blev vi tilbudt at blive permalance – fast freelance, hvor man er sikret arbejde – og det var der i dén grad,” siger Andreas Hoff.

“Samtidig fik vi mere og mere ansvar: Kørte opgaver mere selvstændigt og var med til kundemøder, hvilket var et stort skridt. Og vi begyndte at kunne sige nej til nogle opgaver – uden at vi arbejdede mindre af dén grund,” siger Lukas Lund.

“En effekt af det hierarkiske system er en tendens til – blandt amerikanere – at gemme sig lidt. Det er grænser, vi som danskere ikke rigtigt kender til, og det har kun været til vores fordel. Vi blander os bare,” siger Andreas Hoff.

“Vi deltog i flere pitches, og da vi vandt vores anden pitch – om en stor reklamefilm – kom der umiddelbart efter en kontrakt på bordet: To år som junior. En kontrakt, der indebærer, at bureauet sørger for vores visum, og betaler forsikring, healthcare m.m.,” siger Lukas Lund.

Den kontrakt må have givet jer ro…

“Arbejdsmæssigt, ja – men på alle andre områder rejste det en masse spørgsmål. Og kontrakten gjorde, at vi måtte revidere vores plan,” siger Andreas Hoff.

“Planen – eller håbet – var at blive et år New York. Det var, hvad vi havde sat af – af hensyn til vores familie, venner, kæreste – og til os selv, for ikke at komme for langt væk fra den danske branche,” siger Lukas Lund.

“Nu går vi all in – ét år bliver til minimum tre år. Og vi river rødder op,” siger Andreas Hoff.

“… og tager dem med – min kæreste kommer med og skal studere i New York. Vi bliver udlandsdanskere, i al fald med en tilværelse dér de næste to år, og så må vi se, hvor meget vi kan lære og hvor langt, vi kan stige,” siger Lukas Lund.

Teamet har afsluttet det første år i New York med – som det hele tiden har været planen – at tage tilbage til Danmark. Opholdet varede tre måneder, og nu går turen tilbage til New York for at tiltræde den nye kontrakt.

Var det ikke surt at skulle stoppe, netop når det gik så godt?

“Jo, det gik godt. Men det var planlagt at skulle trække stikket ud – og det var nødvendigt, for vi havde arbejdet 70-80 timer om ugen i et år,” siger Lukas Lund.

“Vi har ikke haft kontakt med den danske branche, så vi har brugt tiden på at tale med kreative direktører. Og på at arbejde på &Co – og dét har været fedt,” siger Andreas Hoff.

“I Danmark er der i langt højere grad hands on fra brief til eksekvering – man er tæt på kunden … og ideen. Der er ikke de samme filtre som i USA,” siger Lukas Lund.

“Derover arbejder du med globale brands – det er ikke Nikoline, men Fanta. Pengene er større. Den filmproduktion, vi vandt, havde 100 mand nede i Argentina. Processen tog 10 måneder, med 5 testrunder … i 5 forskellige lande,” siger Andreas Hoff.

“Hos Ogilvy sidder vi 15 mand i et lokale med udsigt til Hudson River – og alt er 10 gange så stort, og 10 gange så omstændeligt. Det er en supertanker,” siger Lukas Lund.

“Men en supertanker, der er ved at blive bygget om. For det Ogilvy, vi vender tilbage til, er ændret sammen med en ny direktør, der skal vinde priser og store kunder. Ogilvy New York har nemlig ikke været så vindende som mange af de andre kontorer,” siger Andreas Hoff.

“Nu konkurrerer 30-40 teams på en given opgave og på at lægge ideer i puljen. Folk er virkelig pressede – og de, der måtte have gemt sig lidt, er ude nu,” siger Lukas Lund.

“Det er et bureau, der er ved at genopfinde sig selv. Og det bliver et spændende sted at komme tilbage til,” siger Andreas Hoff.

“Vi vender tilbage med energi og gå-på-mod, med ambitioner – og bliver forhåbentlig et frisk pust. Og de har ikke glemt os, for vi har selvfølgelig holdt kontakten ved lige,” siger Lukas Lund.

Og hvad skal der så ske efter de to år?

“Aner det ikke. Vi er på et bureau, der er godt, stort, traditionelt og velfungerende. Vi er sammen med nogle af de bedste hoveder i branchen, og vi får lært noget om, hvordan branchen fungerer. Vi er meget glade for Ogilvy,” siger Andreas Hoff.

“Nu har vi fået foden indenfor i New York. Hvis ikke det er Ogilvy efter de næste to år, så kunne det være spændende at prøve et mindre bureau – men stadig gerne i byen,” siger Lukas Lund.