Printmarkedet har været under pres i en årrække. Ikke mindst på dialogområdet er fysiske breve blevet udfordret af elektroniske e-mails.
Udover at det er dyrt at få trykt fysiske breve, betyder relevans og segmentering rigtig meget i enhver markedsførers marketingkit, og derfor har især individualiserede breve været udfordret fordi det er meget dyrere at trykke end en stor stak ens tryksager.
Men nu mener Lasertryk, at der måske er håb forude for printbranchen. Trykkeriet slår i hvert fald et slag for, at personaliserede tryksager nu er så billige, at de kan konkurrere med elektroniske udsendelser. Det er en erfaren dialogmand dog ikke helt enig i.
Det er nye teknologiske muligheder, der har presset priserne ned, så de individualiserede tryksager nu fås til blot 5-10 procent mere end masseproducerede tryksager, skriver Lasertryk i en pressemeddelelse. Trykkeriet har selv smagt sin egen medicin, da man i foråret 2014 udsendte en kvart million prislister produceret som indbundne bøger med virksomhedens navn på omslaget.
Investeringen beløb sig til fire millioner kroner, men resulterede ifølge Lasertryk i en omsætningsforøgelse på to millioner kr. per måned.
I forhold til tidligere masseudsendte prislister blev responsen næsten tredoblet.
Det får nu ikke Tomas Gorrissen, der er stifter af dialogbureauet Responsive, til at falde ned af stolen:
”Der er mange andre udgifter end det at få trykt selve tryksagen, forbundet med en fysisk udsendelse. En meget stor del af udgiften går til porto og derfor er kontaktprisen for at få bragt reklame ud meget høj. Så det at prisen på at få trykt individuelle tryksager er faldet, tæller ikke så meget.”
”Desuden”, fortsætter Tomas Gorrissen, ”har vi i mange år kunnet få trykt individualiserede reklametryksager uden for landets grænser til ret fornuftige priser.”
Post Danmark bakker – måske ikke så overraskende – Lasertryk op med et synspunkt om, at kontaktprisen på de individualiserede reklamebreve i hvert fald er lavere end traditionel print-annoncering.
” Det er noget særligt at modtage et fysisk brev, for et brev kan noget, en e-mail ikke kan. Det bliver åbnet og læst, og budskabet bliver sanseligt, overskueligt og let at huske. Kontaktprisen per modtager bliver således meget lav i forhold til annoncering i dagblade og magasiner,” siger Anders Mittag, salgsdirektør i Post Danmark.