Utraditionel kampagne: Håndværkere får markedsføringshjælp af VW

Peter Engholm
25@mail.dk

BtB på anderledes vis: Ud fra devisen ’Går det godt for vores kunder, så går det godt for os’ har VW Erhvervsbiler valgt at bruge en del af sit budget – og bureau – på at promovere håndværkere.

American Express fik indført Small Business Saturday, en officiel dag i USA for at gøre noget godt for de små erhvervsdrivende. AmEx udstyrede de små med bl.a. marketingværktøjer og fik en Grand Prix i Cannes for indsatsen.

Helt i den klasse kan man ikke sige, at VW Erhvervsbiler i Danmark er – men mindre kan gøre det, og VW bruger i en ny kampagne en del af sit marketingbudget på at booste sine kunder.

”Vi promoverer normalt egne kvaliteter og taler om højeste kvalitet, laveste driftsomkostninger og afrunder med et skarpt tilbud, men vi gik til vores reklamebureau – DDB – med ønsket om at gøre tingene anderledes og se det fra en anden vinkel,” siger Søren Flyger, der er marketingchef for Volkswagen Erhvervsbiler.

Den anden vinkel blev kundernes, og det var ikke nødvendigvis nogen munter vinkel:

”Håndværkere, håndsværksmestre og byggeindustrien har ved gud ikke haft det nemt. Der har været god plads i ordrebøgerne. Dem ville vi gerne hjælpe – med den snedige bagtanke, at når det går godt for vores kunder, så går det godt for os,” siger Søren Flyger.

20 håndværksvirksomheder blev castet, og tømrermesteren Lars Draslov blev udvalgt – og inviteret ind til en seance, uden at vide hvad det var, at han gik ind til. Filmen, som Niels Gråbøl har instrueret, ligger på Volkswagen Erhvervsbilers Facebookside – her kan man bl.a. se Draslovs overraskelse over banneret, der stadig hænger til skue ved Hans Knudsens Plads i København.

”Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det kræver lidt is i maven at bruge noget af sit marketingbudget på at annoncere for andre,” siger Søren Flyger.

Hvis det går godt for håndværkere, vælger de vel næppe pr. automatik VW …

”Det kan umiddelbart godt lyde lidt selvisk, og vi er bestemt ydmyge over for det: Men vores kundeundersøgelser viser, at hvis håndværkerne kunne vælge frit, så ville de vælge Volkswagen. Vi har loyale kunder, og de skulle gerne blive ved med at være erhvervsdrivende,” siger Søren Flyger.

Men 1 håndværker ud af 20 castede lyder som en beskeden håndsrækning …

”Yderligere én håndværksvirksomhed bliver promoveret i løbet af efteråret, og nok så væsentligt: Alle Volkswagen-forhandlere fortsætter kampagnen og fremhæver i den kommende tid flere lokale håndværkere som en del af deres reklamer,” siger Søren Flyger.