Halbye Kaag JWT har fået Nike på kundelisten

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Godt nok er det blot på projektbasis, men da det er et direkte resultat af en investering i en person med butiks-kompetence er glæden ikke mindre.

Det vil være forkert at kalde det for en afdeling, selvom navnet er Halbye Kaag JWT Shopper Marketing.

Dels er der i første omgang kun tale om en person i skikkelse af Claus Finderup, der er hentet fra Saatchi X. Og dels ønsker adm. dir. Thomas Thorstholm helt bevidst ikke at etablere mange isolerede afdelinger.

“Der er ingen tvivl om, at bureauer har brug for at udvide deres kompetence-felter, og det er også en del af vores strategi. Men vi skal ikke være et bureau med en masse siloer. Claus Finderup er derfor blevet udstyret med nogle almindelige opgaver som enhver anden kontaktdirektør ved siden af hans særlige kompetence-felt. Desuden trækker han på husets ressourcer, når han skal have løst opgaver inden for shopper marketing. Derved bliver han integreret i hele huset og kan desuden også medvirke til at styrke forståelsen for butikken hos alle. Integrationen begge veje er afgørende for at projektet bliver en succes i længden”, siger adm. dir. Thomas Thorstholm.

Han noterer med tilfredshed, at det allerede i løbet af få måneder er lykkedes at lande projekter hos kunder som Cadbury og Nordisk Kellogg’s. Og så altså Nike.

“Cadbury og Kellogg’s er faste kunder hos bureauet, men der er tale om projekter, som vi ikke havde fat i før. Og hvad angår Nike, så er der godt nok ikke tale om et fast samarbejde. Men at vi kan komme til at løse butiksprojekter hos en kunde, som Nike, som vi ikke før havde kontakt med, er vi selvfølgelig utroligt stolte over”, siger Thomas Thorstholm.

Claus Finderup har arbejdet med shopper marketing, trade eller hvad man nu kalder det i 7 år på både internationalt og nationalt niveau.

“Ret banalt handler det om evnen til at omsætte kendskab til handling, men selvom vi har talt om det i årevis, er der ikke mange eksempler på, at man har evnet at tænke butikken ind i markedsføringen på butikkens præmisser. Det er for det meste noget, der bliver tænkt i forlængelse af en almindelig kampagne, men ender for ofte med en meget forenklet tilgang til butiksmiljøet, der slet ikke tager højde for, hvad der styrer forskellige retailere – som f.eks. Irma og Netto, hvor der er meget stor forskel på, hvad de ønsker at lægge hylder til”, siger Claus Finderup og fortsætter:

“Man taler om stor støj i tv-mediet. Men her har man trods alt 30 sekunder relativt uforstyrrede sekunder til sit budskab. I butikken har man maksimalt 5 sekunder, og så råber alle i øvrigt i munden på hinanden. Der er støj så det basker, men samtidig er det sandhedens øjeblik, hvor man desuden er oppe mod en betydelig intuitiv selektion hos forbrugerne. De ser dig ganske enkelt ikke med mindre, du gør dig relevant. I det miljø skal man søge at gøre sig gældende – og det gør man ikke blot ved nogle papskilte i forlængelse af en tv-kampagne”.