Kan man være tilfreds med en lille nedgang i bruttoavance og en mager overskudsgrad? Ja – hvis man er et reklamebureau, for 2012 har ikke været et godt år for de klassiske reklamebureauer.
Det har mange regnskaber vidnet om.
Nu er Halbye Kaag JWTs regnskab også landet, og bureauet landede på benene. En nedgang i bruttoavancen og en bundlinje på niveau med 2011 – men altså fortsat af beskeden størrelse.
I 2011 var det Friendly Film der trak resultatet i plus, fordi selve reklamebureauet stod til et minus på 2,4 mio. kr. Situationen er grundlæggende den samme – blot således at både underskuddet i Halbye Kaag og overskuddet i Friendly Film er blevet mindre.
“Overordnet set ser vi med positive øjne på, at det er lykkedes at holde bundlinjen stabil i et 2012, hvor det er tydeligt, at branchen har været under et endnu større pres end tidligere, samtidig med at det er lykkedes for os at understrege vores position som et innovativt og kreativt hus – bl.a. baseret på vores evne til at integrere digital og design kompetencer i vores hus og løsninger,” siger adm. dir. Thomas Thorstholm.
Omkring sidstnævnte kan f.eks. nævnes, at bureauet høstede en Design-løve i Cannes for et par uger siden og at man ved den seneste uddeling af Creative Circle Award gjorde sig bredt bemærket inden for både reklame, digital og design.
Nøgletal for Halbye Kaag JWT (incl Friendly Film)
- Bruttoavance 34,674 mio. kr. -6,5 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 963.167 kr. -1,3 pct.
- Lønandel 65,6 (68,2)
- Resultat af primær drift +1,672 mio. kr. -2,7 pct.