Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Halbye Kaag kom ud med underskud, men filmproduktionen gik rigtig godt lagde et solidt bidrag ind på bundlinjen. Co+ havde markant fremgang.

Det er ikke så forfærdelig mange år siden, at Halbye Kaag JWT nærmest stod som Danmarksmester i overskud. Det var mens Steen Halbye stadig var chef og var i gang med sin earn-out periode.

Men tiderne er blevet meget anderledes. Siden har der været en finanskrise, og væsentlige strukturelle forandringer præger branchen. Det gør det svært at leve op til tidligere tiders store overskudsgrader.

Hvis man altså ser bort fra filmproduktionen, for den kan stadig være med, når det gælder at tjene penge.

For reklamebureauet Halbye Kaag JWT blev 2011 et år med underskud. Bruttoavancen faldt med over 10 pct. og bundlinjen gik fra et plus på 0,4 mio. til et underskud på 2,6 mio.

Til gengæld voksede produktionsselskabet Friendly Films bruttoavance lidt. Det samme gjaldt den primære drift, der med et overskud på 4 mio. præsterede en overskudsgrad på næsten 50.

Friendly Film arbejder dog primært for Halbye Kaag JWT, og derfor er tallene lagt sammen.

Adm. dir. Thomas Thorstholm understreger da også, at man i det daglige opererer som en samlet enhed.

Resultatet for 2011 hænger sammen med, at det var et år, der var præget af en noget lavere aktivitet hos de store internationale kunder. Der var også lokale kunder, der tilpassede marketingbudgettet som følge af det økonomiske klima.

“Vi valgte at fortsætte den langsigtede styrkelse af kerneproduktet i form af en endnu skarpere kreativ profil samt opbygning af stærke kompetencer indenfor design og ikke mindst digital fremfor at reducere ressourcer og kompetencer for at opnå kortsigtede besparelser,” siger Thomas Thorstholm og konstaterer, at resultaterne af investeringerne har været tilfredsstillende:

“Vores initiativer omkring vores eksisterende kunder har også båret frugt for begge parter. Således har vi fortsat udviklingen vores partnerskab med Tulip, hvor alle brands nu er samlet hos os. Vi har på tværs af flere store kunder, heriblandt DFDS, haft succes med at skabe og implementere større digitale projekter. Vores design afdeling har for nylig stået i spidsen for at udvikle den visuelle identitet til Maersk Line’s sustainability. Og vi åbner 2012 med at vinde Storebælt.”

Hos Co+ kan man til gengæld glæde sig over et år med stærk fremgang. En markant tilbagegang i 2010 med tilhørende stort underskud blev i 2011 vendt til en fremgang i bruttoavancen og et lille plus på bundlinjen. Fremgangen tilskrives en kombination af nye kunder og fokus på faste omkostninger.

”Vi er ambitiøse og har lagt kraftige vækstplaner. Vores DNA består af en kærlig interesse for både kreativitet og strategi – pakket ind i en god portion vildskab og drive. Det kombinerer vi nu med en endnu stærkere professionalisme i driften, så vi får et solidt fundament for den fremtidige vækst”, siger adm. dir. Tore Pein Jensen.

Nøgletal for Halbye Kaag JWT (incl. Friendly Film)

  • Bruttoavance 37,089 mio. kr. -8,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 976.026 kr. -1,1 pct.
  • Lønandel 68,2 (60,5)
  • Resultat af primær drift +1,719 mio. kr. -60,2 pct.

Nøgletal for Co+

  • Bruttoavance 29,8 mio. kr. +19,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 876.471 kr. +51,4 pct.
  • Lønandel 64,8 (88,0)
  • Resultat af primær drift +0,607 mio. kr. (-4,92 mio. året før)

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club