Hanne Schmidt stopper hos Partners og stifter bureau med ”fine fornemmelser”

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hanne Schmidt har sagt farvel til trygheden i det etablerede bureau og stifter sit eget. Og det skulle hun måske have gjort meget tidligere.

Der blev løftet et øjenbryn eller to, da Hanne Schmidt for knap halvandet år siden valgte at forlade Bocca til fordel for et job hos Wibroe, Duckert & Partners.

For hendes kreative profil lignede ikke den mest oplagte kombination med Henrik Juuls danske folkekomedie.

På den anden side – hvis Partners også skulle udvikle sig kreativt, så var det måske en interessant tilgang.

Der er dog ikke noget, der tyder på, at kombinationen kom til at fungere. I hvert fald har Hanne Schmidt og Partners valgt at gå hver sin vej. Ganske udramatisk, som det understreges i denne kortfattede udmelding:

Efter halvandet år hos Partners stopper Hanne Schmidt efter gensidig aftale. Begge parter melder, at der ikke ligger noget drama bag, og Hanne Schmidt er på bureauet til udgangen af januar.

Men for Hanne Schmidt dækker meddelelsen over et helt nyt skridt i hendes karriere.

Hanne Schmidt har nemlig for første gang i sit liv valgt at gå solo med sit eget netværksbureau, Freckl (se mere her)

Et stort skridt – men ikke nødvendigvis skræmmende.

”Det er et meget stort skridt for mig at blive selvstændig – men jeg er næsten flov over ikke at have gjort det før. Det er jo en slags fedtspilleri ikke at bruge sit talent til noget mere – og bære hele ansvaret for det,” siger Hanne Schmidt.

Navnet Freckl kommer af ”fregne”.

”Det handler om at være optaget af alle de skønne skævheder ved livet, som rummer materiale til at fortælle troværdige historier, som mennesker kan forelske sig i og tage til sig som andet og mere end reklamekampagner. Og ved at fjerne ”e”et i Freckle – bliver det til et imperativ verbum – en opfordring til at være med,” siger Hanne Schmidt.

Hun siger videre, at det bliver et netværksbureau, der kommer til at arbejde sammen med både etablerede og erfarne reklamefolk, men også ubeskrevne blade som forfattere, filmfolk, designere og strateger. Og blandt kunderne bliver både organisationer, kommercielle virksomheder – og andre bureauer.

Fine fornemmelser

Hanne Schmidt kalder desuden sit bureau for ”Et lille reklamebureau med fine fornemmelser.”

”Det med de fine fornemmelser har flere forklaringer. Det hænger bl.a. sammen med, at jeg dybest set er ret reklameskeptisk, og meget ofte en lyseslukker på det, der bliver alt for tåbeligt, eller grimt. At have fine fornemmelser opfattes jo som arrogance, men det handler egentlig bare om at have sig selv med. Og jeg tænker jo også, at hvis jeg selv er med, er rigtig mange andre reklameskeptikere også med,” siger Hanne Schmidt og fortsætter:

”Men de fine fornemmelser handler også om at anerkende andre ”fortællegreb” end den store ide, eller sketchen. Det kan være fortællinger eller fremstillinger, der går mere emotionelt til værks, eller fortællinger, der sætter dagsordenen, fordi de betræder nye stier i kraft af en helt særlig udformning – eller en helt særlig teknik eller timing.”

Blandt opgaver, som Hanne Schmidt i de senere år har løst, finder man rekruttering til Forsvaret, branding af Ingeniørfaget, lancering af fødevaremarkedet Meny og lancering af Nykredit’s BoligBank.

Bureauet vil i første omgang holde til på hendes hjemadresse – men det er ikke planen, at det skal fortsætte der.

”Jeg drømmer om sammen med ligesindede, at vi indretter os mere åbent som et workspace for både kunder og medarbejdere … men nu skal vi lige i gang og nyde, at arbejdet dybest set kan udføres alle steder fra,” siger Hanne Schmidt og tilføjer, at der heldigvis er projekter, der venter på, at hun kan gå i gang.