Hello Group hjalp Danske Bank med servicedesign

Peter Engholm
25@mail.dk

DynamicPay hedder et nyt produkt, der skal lempe kreditklemmen på små leverandører. Udpræget BtB og meget bankagtigt – men man har faktisk hentet hjælp til at gøre det kommunikativt.

Børsen brugte mandag et helt opslag på at præsentere DynamicPay fra Danske Bank. En digital tjeneste, hvor en virksomhed – mod at give en kontant rabat – kan få sin faktura betalt før tid. Og det kan være en fordel for mange mindre virksomheder, fordi det er blevet normalt at skulle vente længe på at få betaling fra sine store kunder. 

Produktet er grundlæggende ikke nyt, men det er ifølge Danske Bank nyt, at det er gjort så nemt. 

Der er nemlig arbejdet meget med tilgængeligheden, det intuitive og målgruppe-forståelsen, og selv om det lugter rigtig meget af BtB og bank, så har man hentet bureauhjælp dybt ind i udviklingen.

Det gælder Hello Group, der ser sig selv mere som et strategisk design-firma end som bureau. Hello Group har været ansvarlig for koncept, UX og design. Dertil kommer to andre firmaer – Trifork og Duckwise – som har stået for for CSS og kodning.

Jakob Langemark, adm. direktør i Hello Group, siger:

”Danske Bank kommer med ønsket om et faktureringsprodukt – og kender indholdet. Vi kan levere interfacet – ved bl.a. at medtage stakeholders, analysere behovet og gøre produktet intuitivt.”

Hello Group arbejder i forvejen sammen med Danske Bank-koncernen på bl.a. MobilePay, mobil bank, Danica Pension og Nordania Leasing. Ikke mindst MobilePay har været en fantastisk case for Danske Bank i forhold til at sætte nye standarder for bank-produkter.

”Bankerne har kunderne og søger de produkter, som kunderne har brug for. Det er et paradigmeskift – også i forhold til bureauer, hvor man i gamle dage bad et reklamebureau om at skabe præference ved gøre noget, ’så folk synes, vi er fede’. Et bureau i dag skal hjælpe med at bygge produkter og services, som kundernes kunder synes er fede,” siger Jakob Langemark.

Han tilføjer, at produktet ikke kun bør tage afsæt i brugeren og i kundeperspektivet.

”En digital tjeneste som DynamicPay handler også om mennesket. Så et produkt eller en service med noget bundtræk kræver ikke kun hardcore UX og design, men også plannernes menneskelige indsigt.”

DynamicPay er netop blevet lanceret – med et site, der bl.a. rummer en kort præsentationsfilm.