Kig på Apple og så får man en fornemmelse af værdien af godt brugerdesign. Kig på mange hjemmesider, og så får man en fornemmelse af, at mange godt kan arbejde med at forbedre brugerdesignet.
Men problemet er bredere i dag, for mange møder en virksomhed på en række forskellige platforme.
Hos Hello Group mener man, at der er en stigende efterspørgsel på at arbejde bredt med brugeroplevelsen, og det er baggrunden for, at man nu formelt har etableret en afdeling, der skal arbejde med UX – user experience.
Leder af afdelingen bliver UX & Design Direktør James Kelway, som blev hentet til Hello Group, hvor hans team udviklede UXBASIS, som er en proces og en værktøjskasse, der skal sørge for, at online produkter designes og udarbejdes på den bedst mulige og mest engagerende måde.
Nu har bureauet så samlet 8 mand – plus en der starter d. 1. juli – under James Kelway, og udarbejdet en selvstændig identitet under navnet Hello UX med selvstændige platforme som http://ux.hellogroup.com/ og http://www.facebook.com/helloux
“Denne afdeling har allerede flere projekter uden om de mere “normale” strategiske større kunder der kører igennem Hello Group. Det har betydet flere nye kundegrupper, mere arbejde og flere ansatte da denne kompetence er i vækst,” fortæller kommerciel direktør, Nikolai Kronborg.
James Kelway fremhæver, at man for at finde et fælles løsnings-område, hvor mennesker, brands, virksomheder og teknologi overlapper, så må teknologien træde i baggrunden. Den er blot en vej til målet. Således skabes der frihed til at komme frem til ideelle løsninger, hvor strategi og kreativitet ikke begrænses af tekniske detaljer.
“De fleste erhvervsfolk ved efterhånden, at det giver forretningsmæssig god mening at lave produkter, som imødekommer kundens behov. I den digitale tidsalder er det dog ofte sådan, at virksomheder fokuserer mere på valg af kanal eller medie end på den værdi, de vil tilføre slutbrugeren. Det er her, at UX kan give virksomheder en uvurderlig konkurrencemæssig fordel”, siger James Kelway.