Enhver, der har været til forårets hjemlige prisuddelinger som DIA og Creative Circle Award, vil kunne kende Hello Monday på de brede smil og gangen til og fra podiet: Ved DIA blev det til to priser, og Creative Circle Award gav bl.a. to guld og titlen som Årets Digitale Bureau.
Samtidig er det ikke nødvendigvis niche-brands, som Hello Monday udfører arbejde – og vinder priser – for, tag bl.a. Google og MoMa. Men bureauet selv – dét må bestemt gerne være niche.
”Hos de kunder, vi møder rundt omkring i verden, er der en stigende efterspørgsel efter små internationalt orienterede boutiques – nichebureauer, hvor glade og passionerede medarbejdere og en høj kvalitet i hvert eneste stykke arbejde, betyder mere end bredden af offerings og størrelsen af bundlinien,” siger Jakob Kahlen, partner og kreativ direktør i Hello Monday.
Bureauet har afleveret regnskabet for de danske aktiviteter i 2012, og de fortæller om en vækst på 6,5 pct. i bruttoavance, og godt tre mio. kr. i overskud.
”Vi er ekstremt taknemmelige for, at det kan lykkes os at drive et bureau med netop de idealer og samtidig holde en positiv bundlinie og endda en lille vækst igen i år. Faktisk har jeg svært ved at forstå, at ikke flere bureauer løber efter passionen i stedet for pengene. Det er så meget sjovere for alle involverede – inkl. kunderne,” siger Jakob Kahlen.
Overskuddet er bestemt pænt, men forrige år var det faktisk flottere. Det forklarer Jakob Kahlen således:
”2012 var et opgraderingsår for os. Ud over nyansættelser er vi flyttet til nye lokaler i TriBeCa-området i New York og til nyistandsatte lokaler på Islands Brygge i København. Begge steder med god plads til at være og vokse.”
Opgraderingen gælder også på mandskabssiden:
“Vi ansatte i slutningen af 2012 Tara Cyphers som Managing Director med hovedansvar for Global New Biz. Hun kommer fra den legendariske amerikanske digitale boutique Cuban Council, hvor hun var partner og New Biz ansvarlig, indtil bureauet blev købt af Google i 2012. Ansættelsen af Tara kan allerede mærkes, og siden da er der tilføjet nye kunder i både USA, Mellemøsten og Kina,” siger Jakob Kahlen.
Nøgletal
- Bruttoavance 13,2 mio. kr. +6,5 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 942.857 kr. -8,8 pct.
- Lønandel 54,5 (50,3)
- Resultat af primær drift +3,254 mio. kr. -29,3 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz