4 bureauer delte 3 PR-priser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

PR-branchen har fået sin egen pris. Den blev uddelt i aftes. Der blev uddelt 3 priser for henholdsvis en event, flere studerende og en platform.

Det var måske på tide, kan man sige, at PR-branchen har fået sin egen pris. For det skorter ellers ikke på priser i kommunikationsbranchen som sådan. PR-Tigeren hedder den og den blev uddelt for første gang i går.

Prisen var opdelt i tre kategorier og det første år, har man kunnet deltage i alle tre. Der var i alt 21, der havde indsendt en case. Vinderne, der blev kåret ved et arrangement hos Dansk Erhverv, blev:

PR Eksekvering Prisen: Hansen Agenda

For åbningen af klatrecenteret ’Blocs & Walls’.

Begrundelsen fra juryen lød således:

”Et projekt, som ikke er så vanvittig høj på valg af aktiviteter, men det er til gengæld utroligt flot, at de har fået historien i Weekendavisen, og ikke mindst, at de har fået et gratis team på 60 mand op at køre. Det er et skønt eksempel på en case for en passionsdrevet branche, og det har man forstået at udnytte ved at inddrage en række aktører, fx borgmestre m.m. Den praktiske tilgang er rigtig fin – og casen er prisværdigt præcist beskrevet. En flot og en klar kampagne, hvor man har vendt hver en sten, der kan vendes med inddragelse af VIP’s, frivillige m.v. Effekten er utroligt stor. Hansen Agenda vinder kategorien ’PR Eksekvering’ for den eminente, grundige og utroligt effektfulde eksekvering af noget så enkelt som en event.” 

PR Strategi Prisen: Kompas Kommunikation

For sikringen af flere studerende på Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole ’Konservatorskolen.

Juryens begrundelse var:
”Man sad her med en helt klar strategisk udfordring, man skulle vende en udvikling, og man er lykkedes med det. De har lagt sig op af passionen i håndværket og har lavet en god storyline. De har relateret sig til den danske kulturarv, noget som vedrører os alle. De har gjort sig en række overvejelser og har bl.a. også fravalgt nogle PR-værktøjer. Det har været en svær udfordring. De har rykket noget ift. til et lille fags overlevelse. 4.500 YouTube-videoer er altså godt lavet, de har i det hele taget klaret det flot på effektsiden. Kompas Kommunikation fortjener virkelig at vinde PR Strategi-kategorien, fordi de formår at tappe flot ind i strategien og videreudvikle denne. De har i den grad formået at udnytte de interne ressourcer og lade dem bane vejen for sig.”

PR Nytænkning Prisen: Kasters A/S og Rud Pedersen

For ‘MeningsMinisteriet’, som er en platform på Folkemødet på Bornholm.

Fra juryen lød det:
”Det er genialt godt set at lave Meningsministeriet. Her formår man virkelig at gøre noget helt nyt. De er lykkedes med at udvide deres platform og tænke ud af boksen. De har skabt noget, som de hele tiden videreudvikler. Det er jo nærmest genialt. For PR-bureauet er det virkelig et stærkt koncept. Det giver den enkelte kunde en platform for at komme ud og bruge bureauets kanal. Det eneste problem er måske, at der ikke er tale om en kunde, men om et subbrand. Men det er på den anden siden også det, der er genialt. De har skabt en platform, som mange kunder kan få til rådighed. Kasters A/S og Rud Pedersen er en fortjent vinder af kategorien ’PR Nytænkning’, da de med stor succes har formået at skabe en komplementær-platform, der sikrer dem mersalg år efter år. På den måde får de placeret sig selv i forlængelse af PR-værdikæden.”

Jens Otto Kjær Hansen, der var medlem af juryen og er rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, siger i en pressemeddelelse:

”Det var på tide, at vi fik en pris, der viser, hvad Public Relations rent faktisk er i 2013. Vi hører desværre ofte om dårlige eksempler, der netop viser undtagelsen og skjuler reglen. PR-Tigeren kan være med til at kaste velbegrundet lys over, hvad dygtige mennesker i Public Relations-branchen udretter.” De shortlistede til de tre PR-priser, var:

PR-eksekveringsprisen:

  • Kommunikationsbureauet Communique for ’Starbucks’
  • Radius Kommunikation for ’Spies’
  • Kompas Kommunikation for ’Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole’
  • Hansen Agenda for ’Københavns Klatrecenter Blocs & Walls’

PR-Strategiprisen:

  • Kompas Kommunikation for ’Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole’
  • Radius Kommunikation for ‘Telenor’

PR-Nytænkningsprisen:

  • Kasters for ’Meningsministeriet’
  • Kompas Kommunikation for ’Allévo’
  • Have Kommunikation for ’Børnehjertefonden’

Juryen bestod af:

Stine Bosse, bestyrelsesformand, Jens Otto Kjær Hansen, rektor Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Anne-Marie Skov, kommunikationsdirektør Carlsberg, Hanne Lindblad, adm. direktør Call Me, Jens Klarskov, adm. direktør Dansk Erhverv, Morten Løkkegaard, medlem af Europaparlamentet og Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør LEAD Agency og jurymedlem i Cannes Lions.