Hemmeligt bureauprojekt har et navn

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I hvert fald er der et navn, der cirkulerer omkring People Groups nye mediabureau – et navn, der giver mindelser om et mere end 20 år gammelt Ogilvy-begreb.

Selv om det foreløbig kun er rygter, der har fortalt om det nye mediabureau, som en gruppe reklamebureauer med People Group i spidsen er ved at etablere, så har det helt sikkert givet anledning til mange diskussioner.

Rygterne er da også udbredte, og har reelt cirkuleret i adskillige måneder. Ulrik Drejsig skal være adm. direktør, og det var meddelelsen om hans afgang fra jobbet som marketingchef i Volkswagen, der for alvor satte gang i rygtestrømmen.

Derfor er det da også bemærkelsesværdigt, at der ingen officielle udmeldinger er kommet endnu – folkene bag må have vidst, at Ulrik Drejsigs udmelding ville sætte gang i snakken – og det kan rejse en mistanke om, at rygterne er en del af lanceringen. Man får noget opmærksomhed, som man har brug for af en eller anden årsag – men fortæller ikke konkurrenterne, hvad man er på vej med.

Et af de efterfølgende rygter handler da også om, at man er nået så langt, at bureauet har et navn:

  • Orchestrate

Det er et navn, som giver stærke mindelser om et mere end 20 år gammelt Ogilvy-begreb. Dette bureau talte nemlig i slutningen af 80’erne om orkestrering – om det at få alle elementer i markedsføringen til at spille rigtigt sammen ligesom et symfoniorkester.

Ikke nødvendigvis et uaktuelt begreb, alderen til trods, og det fortæller under alle omstændigheder noget om, hvilken profil bureauet vil have.

Alle rygter siger, at planen er at skabe et bureau med hele mediabureauets pakke – men navnet Orchestrate fortæller om et fokus på at skabe helhed i tilrettelæggelsen af markedsføring – i modsætning til et miljø, hvor mediabureauet og reklamebureauet ikke fungerer som en helhed.

Måske kan ejerkredsen opnå et bedre samarbejde, når man har sit eget mediabureau med ud til kunderne. Men hvad sker der, hvis det nye bureau vil søge egne kunder, som det forventes? Så hyrer kunderne et mediabureau med tætte relationer til en gruppe af reklamebureauer. Men hvis kunderne har et samarbejde med et reklamebureau uden for denne kreds, risikerer de så, at det føler sig truet, og hvordan kommer samarbejdet så til at køre?

Der cirkulerer også et andet navn:

  • Transparency

Det vil i givet fald være en stikpille til de eksisterende mediabureauer – men det er også et navn, der allerede er registreret i Danmark af den internationale organisation Transparency International.

Vurderingen i markedet er, at det vil kræve en omsætning på minimum 250 mio. kr. at bygge et fuld skala mediabureau. Bl.a. er der betydelige investeringer til data, som er nødvendige. Bare at blive en del af Tv Meter systemet og Indeks Danmark vil indebære en millionregning.

Og endelig er der spørgsmålet, om man har kunder at starte på. Hvis ikke, bliver investeringen bare så meget større, for man er nødt til at etablere hele organisationen.

Alternativet ville være at satse meget tungere på rådgivning. Der er branchefolk, som mener, at de etablerede mediabureauer vil have godt af konkurrence på rådgivningen.

Det er dog ikke, den vej rygterne lige nu går. Men det kan selvfølgelig være et røgslør.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Jan Duckert til rygterne om navnet på bureauet.