Henrik Juul og Hanne Feldthus diskuterede Swipp i Go’Morgen Danmark

Peter Engholm og Finn Graversen

Et usædvanligt møde fandt sted i morges på tv. Go’Morgen Danmark havde hentet Henrik Juul og Hanne Feldthus ind til at debattere Swipp. Som skaber og kritiker af kampagnen.

Swipp virker. Det kan jeg love dig for.

Således lød det fra Henrik Juul, da han her til morgen skulle forsvare den omdiskuterede kampagne på Go’ Morgen Danmark på TV 2. Uden dog at kunne konkretisere det.

Over for sig i studiet havde han en kritiker i skikkelse af Hanne Feldthus, og kender man sin reklamehistorie, så ved man, at dette var et usædvanligt møde. Henrik Juul er den kreative direktør på Wibroe, Duckert & Partners igennem mere end 20 år og skaber af mange af 90’ernes bedste danske reklamekampagner. Hanne Feldthus var strategisk direktør på samme bureau frem til 2005 og har således været involveret i mange af de samme kampagner.

Denne gang stod de dog over for hinanden som henholdsvis skaber af – og kritiker af – Swipp-kampagnen (se indslaget her).

Hanne Feldthus’ kritik blev publiceret i sidste uge på Kforum (læs mere her), og essensen af hendes kritik er, at Swipp rent faktisk er et godt og konkurrencedygtigt produkt over for Danske Banks MobilePay, men det bliver gemt godt væk i en ironisk reklamestil, som ikke mere er gangbar i reklameblokkene.

”I dag er underholdning på alle platforme – og alle mulige andre steder end i reklameblokken. Derfor har vi de senere år set en tendens til, at vi gerne vil have noget nyttigt at vide i reklameblokken – noget, vi kan bruge til noget. Og får vi ikke det, så kigger vi væk,” sagde Hanne Feldthus i morgenens tv-indslag og konstaterede på den baggrund, at reklameblokken som underholdningsmedie er forsvundet.

I modsætning til ”skæg og ballade”-spottene på tv går print-annoncerne ifølge Hanne Feldthus ikke i forvirrings-mode, men derimod mere på bolden.

Henrik Juul kaldte kampagnen for mere selvironi end ironi.

“Når man kommer halvandet år for sent, så er det sgu’ selvironisk at kalde sig breaking news. Og i forhold til, hvordan folk er; så jeg kan love dig for, at er der noget, jeg kan, så er det at få fat i folk, som er svære at få fat på,” lød det fra Henrik Juul, der fortsatte:

“Man skal lege budskabet ind i folk, og det er ikke anderledes nu, end det var i 80’erne. Det er eviggyldigt. Så kan man bagefter – i informationsmedierne – fortælle folk, hvad det her handler om.”

Og så skød han med skarpt på Hanne Feldthus ved at konstatere, at det er folk som hende, der gør, at der ikke er nogen, der gider at se tv-reklamer.

Han ankede desuden over i det hele taget at diskutere kampagnen på nuværende tidspunkt.

“Hvis man bryder ind i en kampagnes anatomi – fra Dag 1 – uden dokumentation, så råber man bare. Vi er tre uger henne, og de andre har halvandet års forspring. Så lad os tales ved om halvandet år,” sagde Henrik Juul.

Han kunne som sagt ikke give fakta om effekten af kampagnen, fordi det er kunde-konfidentielt, men han fastholdt, at han ikke ville stå der, hvis ikke det virkede.

Essensen af hans budskab var således, at man må stole på hans løfter om, at Swipp-kampagnen virker. Og han spillede sin egen erfaring på banen med at lave kommunikation, der kan få en svær målgruppe i tale.

“Henrik har lavet de mest fantastiske kampagner i Danmark – det vil jeg gerne give ham – men det ligger nogle år tilbage, og det var dengang, at hvor reklameblokken har en anden funktion, end den har i dag,” lød det fra Hanne Feldthus.

Se hele indslaget på godt otte min. her.