Nogen gang kan man finde interessante historier i det, der står med småt, og engang handlede det i annoncer om, hvem, der havde lavet dem.
Bureaunavnet i det ene hjørne optræder dog ikke nær så hyppigt mere som tidligere, men i en annonce i dagens udgave af Børsen står der faktisk en anderledes historie.
Annoncen er fra investeringsforeningen Ucapinvest, og i øverste højre hjørne står der: Henriksen & Sieling/Retro.
Og det er ikke en joke. Annoncen er skabt af Svend Sieling og Vagn Henriksen – de to der stiftede forløberen for det nuværende BBDO. Et bureau, der tilbage i 80’erne og 90’erne var et af de hotteste i den danske reklamebranche med mange førstepladser i imageanalyser. Mange reklamefolk, der i dag er aktive andre steder, har været forbi Henriksen & Sieling. Kundelisten talte navne som Irma, Apple, DSB og Posten.
Årsagen til, at de pludselig igen er aktive på reklamescenen er en energisk adm. dir. for Ucap, der rådgiver Investeringsforeningen Ucapinvest. Søren Kjær kender Svend Sieling, fordi de er genboer.
“Desuden har jeg stiftet bekendtskab med ham på Handelshøjskolen i sin tid, så jeg vidste, han var dygtig,” siger Søren Kjær og fortsætter:
“Jeg har et meget komplekst budskab at formidle, og jeg har ønsket at finde et udtryk, der klart kunne differentiere os. Derfor talte jeg med Svend Sieling om ikke han kunne hjælpe med at lave nogen taglines. Han var nølende, men kom til sidst ind til et møde. Og så blev han grebet af opgaven.”
Det betød, at Svend Sieling fik involveret Vagn Henriksen, og at de gik meget længere end Søren Kjær havde turde håbe på.
“Resultatet er blevet en hel kampagne med seks annoncer,” siger Søren Kjær og fortsætter:
“Vi er utrolig glade for den tone, de har ramt. Verden er blevet meget mere kompleks og meget mere snæver, men Svend og Vagn er lykkedes med at skære ind til benet og gøre det meget komplekse budskab enkelt. Samtidig holder vi en tone, hvor vi undgår skråsikre budskaber for i stedet at være mere reflekterende. At dømme på de foreløbige reaktioner, så er vi lykkedes med at trænge igennem.”
Søren Kjær fortæller desuden, at kampagnen stort set var der i første hug.
“Resultatet ligner meget det første udkast. Siden har vi selvfølgelig arbejdet med finpudsningen, og der har været tale om et tæt samarbejde. Det har heller ikke skadet, at de jo reelt er en del af målgruppen.”
Kampagnen har et primært formål – nemlig at skabe kendskab. Desuden rummer kampagnen en væsentlig digital del. Den er dog skabt af et lille bureau i Århus.
“Brinth & Hillerup lavede også Onfone, og er et meget resultatorienteret bureau, så vi valgte at kombinere det klassiske med det nyeste,” siger Søren Kjær.
Vagn Henriksen fortæller, at det er første gang i næsten 20 år, at han og Svend Sieling har lavet noget sammen.
“Det hænger sammen med, at det har været en exceptionel positiv oplevelse at arbejde sammen med Ucap-folkene. Kemien har været rigtig god, og det har været sjovt,” siger Vagn Henriksen.
At sætte Retro efter navnet skal ikke opfattes som et hip til nutidens reklame.
“Men selvfølgelig bærer annoncerne præg af en klassisk tilgang til at lave reklame. Jeg har altid ment, at der uagtet tidernes skiften er nogle grundlæggende regler, man skal forholde sig til,” siger Vagn Henriksen og tilføjer, at han taler om print.
Han fortæller videre, at han og Svend Sieling ikke er i gang med at bygge et nyt bureau. Men han udelukker ikke, at de kan blive involveret i andet end Ucap.
“Kampagnen er først og fremmest et visitkort for Ucap. Men skulle der være nogen, hvor den form for kommunikation vinder genklang, så er den vel også et visitkort for os,” siger Vagn Henriksen.