Her er 10 trends marketingfolk skal holde øje med

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Den gennemgående makrotrend er, at kommunikation skal være situations-bestemt. Carat Deep Blue har samlet de 10 trends. Se dem her – sammen med cases.

Her er 10 trends, som marketingfolk skal holde øje med.

De 10 trends består af en makrotrend, der breder sig ind over de øvrige 9 trends.

Makrotrenden fremover bliver situationsbestemt kommunikation. Det fortalte Carat Deep Blue ved et arrangement for nylig for omkring 200 marketingfolk.

Strategisk director hos Carat Deep Blue og PhD I forbrugeradfærd, Heidi Boye, der har fundet frem til de 10 trends, sagde om makrotrenden:

”Kommunikation skal ikke længere tage udgangspunkt i brandet eller et specifikt forbrugersegment. Derimod skal den situationsbestemte adfærd sættes i centrum af kommunikation – først når du til fulde forstår den situation, som dit brand ønsker at indgå i, kan du gøre dig relevant.”

De 10 trends præsenteres her med cases på virksomheder, der allerede har taget nogle af de nye trends til sig.

1. Vær relevant i specifikke situationer hos forbrugeren

I dag er det ikke nok, at segmentere i forskellige forbrugertyper. Hvis et brand vil tæt på forbrugerne, skal de finde en bestemt situation – et øjeblik hos forbrugeren – hvor brandet skal gøre sig relevant overfor forbrugeren. Her er det ikke nok at kunne kende de forskellige forbrugertyper eller deres adfærd. Man skal også kunne sætte sig ind i forbrugerens følelser i det øjeblik, hvor man gerne vil være relevant.

En af dem, der har taget ejerskab over et øjeblik, hvor de er relevante for forbrugeren, er Nivea med deres solcreme. De vil gerne eje det øjeblik, hvor forbrugerne opholder sig på stranden. Men der er mange konkurrenter, der gerne vil det samme, så Nivea fandt på at udlevere energi som man kan oplade mobilen med, så folk kan blive på stranden, så længe der er sol.

2. Tag ejerskab på forbrugernes ventetid

Der er ikke mange forbrugere, der i dag keder sig, når de står og venter på bussen, i supermarkedet eller andre køer. I stedet bruger de deres tid på at tjekke telefonen.

Men den situation opleves som tidsfordriv og forbrugeren er ikke svær at aktivere. Derfor er det et rum, hvor man relativt nemt kan gå ind tage ejerskab på dette øjeblik.

Eksempelvis har Pepsi Max taget ejerskab over ventetiden på bussen. De har skabt en buslæskærm med overraskelser for de ventende, som både bliver taget godt imod og samtidig bliver delt på de sociale medier.

Man kan også gøre det sjovere at vente ved et trafiklys. I Berlin kan man spille ping-pong mod én ovre på den anden side af gaden, mens man står og venter på at komme over vejen.

3. Redefinér service

Onlinehandel blive en vigtigere og vigtigere del af vores indkøbsvaner. Ved onlinehandel er pris og levering nogle af de vigtigste parametre. Men efterhånden er de ved at gå hen og blive hygiejnefaktorer. Det nye konkurrenceparameter ved onlinehandel er service.

Forbrugerne er krævende, men ofte er det små tiltag, der skal til for at give forbrugerne en god serviceoplevelse. Det handler om at forstå de barrierer, der eksisterer, når forbrugeren skal købe dit brand og hvordan du kan reducere den barriere gennem service.

Et eksempel på en virksomhed, der har taget det til sig, er Pizzahut. Her kan kunden få en pizza leveret, der er friskbagt, altså virkelig friskbagt. Pizzafirmaet har nemlig installeret elektriske ovne på scooterne, der kører ud med pizzaerne, så de bliver bagt på vejen og tages ud af ovnen, når de kommer frem til kunden.

4. Business on-the-go

Hvis forbrugerne ikke kan komme til dig, hvordan kan du så komme til dem. Hvordan kan du hjælpe forbrugeren med at løse nogle problemer for ham uden at han skal bruge tid på at komme til dig.

Din cykel punkterer på vej til arbejde og du har først tid til at tage den til cykelmanden, når du skal hjem og egentlig skulle bruge den igen. Det problem har Det Rullende Cykelværksted i Aarhus løst. De henter din cykel, der hvor den er gået i stykker, reparerer den, mens du er på arbejde og bringer den derhen, hvor du ønsker det.

I USA var der en lille tøjbutik, der havde en lidt dårlig placering og derfor kom der ikke så mange kunder. Tilsidst opsagde man lejemålet og gjorde butikken mobil. Nu kører de bl.a. ud til arbejdspladser og sælger tøj til folk i deres frokostpauser og det er blevet en stor succes.

5. Lytning

De seneste fem år har både det at skrive og det billedmæssige været meget i fokus. Der er skrevet på Facebook og Twitter og vist billeder på Snapchat og Instagram. Nu bliver lyden det centrale. Det er meget nyt og derfor er der endnu få cases.

På Google kan man i stedet for at skrive, slå højttaleren til og sige, at man f.eks. vil have en køreplan fra DSB. Apple har lavet tillæg til iMessage, så man kan slå lyd til og sige sin tekstbesked.

Og hos Dominos Pizza har man eksperimenteret med voice ordering.

Med Xapp Media kan man teknisk ordne det således, at når man hører radioreklamer, kan man få realtime response. F.eks. bede om at få sendt en kupon eller blive ringet op.

6. Online – offline

Forbrugerne vil have den samme oplevelse derhjemme som i butikken. Hvordan kan et brand give forbrugeren mulighed for at agere, så det ikke bliver et spørgsmål om enten offline eller online, men om begge dele?

Hvordan kan man f.eks. give en bilkøber en lige så god oplevelse, når han eller hun sidder og har god tid hjemme foran skærmen? Hos Fiat LiveStore har man givet forbrugeren mulighed for at opleve bilen indefra – hjemme foran skærmen.

Fiat Livestore viser kunden rundt inde i bilen over nettet og man kan tale ’live’ med en af 12 eksperter, som viser og fortæller om bilen. Man kan også nøjes med at følge andres konversationer. 465.000 brugere har i gennemsnit brugt 7, 5 min på video chatten.

En anden måde at komme hjem til forbrugeren på er som glasses.com, der laver en 3D scanning af ens ansigtsform, så man på skærmen kan se forskellige briller på sit ansigt både forfra og fra siden. Man får også forslag til, hvilke briller, der vil klæde én. De forslag kan glasses.com give på baggrund af den viden, der bliver gemt i deres database fra de forskellige typer ansigter.

7. Giv oplevelser i butikken

Der skal ekstra til for at trække folk ind i butikken. Det handler stadig om oplevelsesøkonomi. Kunderne skal aktiveres og der skal leges med deres sanser. Hvordan kan man aktivere dem så de får en ekstraordinær oplevelse?

Hos Northface i Korea gav man nogle forbrugere en oplevelse de sent glemmer. Et stykke inde i reklamen begynder et ur at tælle ned og man har 30 sekunder til at få fat i en jakken, der hænger midt i rummet.

https://www.youtube.com/watch?v=1Znqor_UDQM

8. Find og udnyt forbrugerens humør

Det er ikke en hemmelighed, at humør er med til at skabe et særligt forbrug. Hvordan kan man bruge indsigt i forbrugernes humør til at skabe relationer?

Når der er strejke i Boston eller London, så giver det alternative taxa-selskab, Uber, halv pris på alle ture, hvis man er flere om at dele taxa’en. Dermed viser de, at de har forståelse for brugernes situation og irritation over strejken.

Realtime data og smarte teknologier gør det muligt at analysere forbrugerne humør. Et teater i Barcelona havde problemer med at tiltrække tilskuere, bl.a. fordi momsen på teater var steget drastisk. De fandt på at installere ansigtsgenkendelse, så de kunne tracke, hvor godt underholdt folk blev qua, hvor meget de grinte.

Forestillingen var gratis, hvis man ikke grinte undervejs og hvert grin kostede 30 cent. Bagefter kunne man dele antallet af ens egne grin på de sociale medier.

Med de sociale medier kan man indikere, hvilket humør man er i. Bl.a. ud fra Spotify’s playliste. Hvordan kan brands bruge det? Når man er i dårligt humør, er så mere tilbøjelig til at reagere på en chokoladereklame? Eller når man hører en fitness playlist’ er man så i markedet for sportsbrands?

9: Sociale fællesskaber

Forbrugerne elsker at indgå i fællesskaber, men der er en tendens til at glemme, at der er fællesskaber i fælleskabet. Mange har en kundeklub, men er de segmenteret? Hvis der er en løbeklub på Facebook, har de så helt fælles interesser alle sammen?

Der er nogle, man gerne vil lege med og andre man ikke vil. Vi deler meget på Facebook, men vi er begyndt på at være lidt mere kræsne med, hvem vi viser vores statusopdateringer.

Motley er et værktøj til Facebook. Samsung har brugt Motley til at kigge ned i Samsungs fandatabase på Facebook. Interesserne hos Samsungs fans spænder fra fodbold og rockmusik over videospil og popmusik til tv.

Men de 10 procent af Samsungs fans, der er superfans, er dem, der poster mest. De interesserer sig især for rollespil, simulationsspil, motorcykler, religion og smarthones – de har altså nogle andre fælles interesser end den brede fanskare.

Med den viden har Samsung kommunikeret anderledes til det lille fællesskab i fællesskabet og har opnået flere interaktioner blandt superfans.

10. Vær nærværende

Den sidste trend er en slags modtrend. Forbrugerne forsøger at få balance mellem off-line og online tilstedeværelsen. Når vi har telefonen oppe 150 gange om dagen, hvordan opnår vi så nærvær med andre mennesker?

Hvordan kan brands skabe offline åndehuller for kunderne – eller være der hvis kunderne selv skaber dem?

Ølbrandet, Polar Beer, fra Brasillien lavede med kampagnen Polar Nullifier en ølcooler, der blokerer internetforbindelsen i en meters omkreds. Det betød, at når man sad på en bar og drak øl med vennerne, kunne man koncentrere sig om det og ikke gå på nettet fra sin smartphone. Kampagnen blev i stor stil delt på de sociale medier – men først når øldrikkerne havde forladt baren.

De ti trends er baseret på Carat Deep Blues medie- og forbrugerstudie, PULSE15.