Her er 5 gode råd til en bedre søgefunktion på netbutikker

FiG

Det digitale bureau Vertica har udarbejdet en rapport, der viser, at en bedre søgefunktion kan være god forretning for netbutikker.

En effektiv søgefunktion har en positiv indflydelse på brugeroplevelse på netbutikker. Det konstaterer det digitale bureau, Vertica, efter, at man har brugt energi på at undersøge det.

Resultatet er blevet en rapport, der netop er gjort offentligt tilgængelig (den kan downloades her). Rapporten er baseret på resultaterne af “tænke højt-test” blandt typiske brugere af otte netbutikker kombineret med ekspertundersøgelser af netbutikkerne.

De forskellige test blev gennemført fra sommeren 2014 til foråret 2015 og omfattede netbutikker som Matas.dk, Coolshop.dk, Zalando.dk, Coop.dk og Ikea.dk.

“Ud fra rapportens datagrundlag tegner der sig et billede af, at en effektiv søgefunktion har en positiv indflydelse på brugeroplevelsen – og det kan smitte af på bundlinjen. To ud af tre testopgaver blev løst via søgning – men heraf var det kun i lige over halvdelen, at der blev fundet det, brugeren ledte efter. Hvis søgemaskinen ikke fungerer godt, er der en stor risiko for, at brugerne forlader butikken i den tro, at varen slet ikke indgår i sortimentet,” siger digital forretningsudvikler i Vertica, Jens Hofman.

På basis af resultaterne har Vertica opstillet fem gode råd til en bedre søgefunktion.

1. Søgeresultatet skal være relevant: Når brugeren søger, skal søgeresultatet være relevant. Relevans er dog en relativ størrelse, og derfor skal netbutikken kende sine brugere og undersøge, hvad der er relevant for dem.

2. Søgefeltet skal ligge centralt: Søgefeltet kan med fordel vises på alle netbutikkens sider – også på sider der ikke nødvendigvis indeholder produkter. Tænk over søgefeltets udformning og design. Først og fremmest skal det være tydeligt, at der er tale om et input-felt. Lav det gerne hvidt, lyst eller ”skåret ud” i brugergrænsefladen. En tydelig knap med teksten ”Søg” forstærker oplevelsen og tiltrækker brugerens opmærksomhed.

3. Efterfiltrering er mere brugervenligt end forfiltrering: Netbutikker bør ikke stille krav om, at brugeren vælger en afdeling eller kategori at søge i. Måske er brugeren ikke fortrolig med butikkens kategorisering, eller måske er et givet produkt kategoriseret forkert? Lad i stedet brugeren søge i alt indhold, og giv derefter mulighed for at filtrere og sortere resultaterne.

4. Søgningen skal være tolerant: Et af de vigtigste kriterier for e-handel er at forstå kundernes tankegang. Har brugerne særlige ønsker, behov, forventninger og udgangspunkter, skal søgefunktionen kunne håndtere det, som brugerne indtaster. Netbutikkens søgelog er en nyttig hjælp til at undersøge, hvad brugerne indtaster.

5. Undgå tomme søgeresultater: Giv aldrig tomme søgeresultatsider; hjælp i stedet brugeren med at komme videre til et relevant resultat. Det kan eksempelvis gøres ved at foreslå produkter inden for kategorier, der i nogen grad matcher det, der blev søgt på.

Fakta om analysen

Verticas eksperter i netbutikkers brugeroplevelse gennemførte tænke-højt-test blandt ni testpersoner med spredning på alder og beskæftigelse. Der var samtidig forskel på brugernes rutine inden for e-handel. Alle test blev optaget på video som dokumentation og analysegrundlag. Tre brugere testede mobil-sider, og seks brugere testede desktop-sider. I alt blev otte netbutikker testet.

Brugerne gennemførte tilsammen 228 testopgaver, og der blev observeret følgende:

  • Brugerne løste 67 % af testopgaverne via søgning
  • Søgningerne gav brugerne det, de ledte efter i 58 % af tilfældene
  • I 82 % af søgningerne så brugeren kun den første side med søgeresultater
  • Brugerne filtrerede søgeresultaterne i 14 % af tilfældene
  • Brugerne sorterede søgeresultaterne i 7 % af tilfældene