Det innovative, originale og kreative har det med at hænge sammen med en tydelig og lønsom effekt for annoncøren.
Det har siden 2000 været læren ved AEA, Advertising Effectiveness Award, som med sit fokus på kampagnernes konkrete økonomiske afkast anses for at være den tungeste markedsførings-pris herhjemme.
Prisen har mange år på bagen, og juryformanden er rutineret – som erhvervsmand, vel at mærke. På den aktuelle post er Morten Albæk, Co-founder og CEO, Voluntas Investment Management & Advisory, imidlertid ny:
”Jeg er kun lige debuteret som juryformand og er meget imponeret over det generelle niveau. Det har været en spændende og udfordrende proces, at finde frem til de 20 shortlistede cases.
I alt 24 bureauer er shortlistet ved AEA, og næsten halvdelen har endda formået at have flere kampagner på listen – Hjaltelin Stahl og Carat (der sidste år vandt Grand Prix) og OMD topper med hver 3 shortlister.
Reklamebureauer og mediabureauer er omtrent lige stærkt repræsenteret på shortlisten – og i de fleste cases er begge bureautyper repræsenteret. Mindshare træder frem som et mediabureau med kreative kompetencer – sidste år samlede Europæiske media og kommunikation hos Mindshare, der – ikke så overraskende – står som ene-afsender på casen, der er blandt de nominerede.
AEA arrangeres af Kreativitet & Kommunikation i samarbejde med YouTube, TV2 og PostDanmark. Årets priser bliver uddelt ved et arrangement i Stjernesalen, Sankt Petri Passage i København, den 18. november.
Inden da forestår et halveringsarbejde:
”Juryen skal nu arbejde på at finde vores Grand Prix og de øvrige ni vinder-cases. Det bliver en vanskelig opgave, da shortlisten er rigtig stærk, men det er en fornøjelse, at arbejde med så mange velskrevne og veldokumenterede cases,” siger Morten Albæk.
AEA 2015 – bureauliste
- 3 Carat
- 3 Hjaltelin Stahl
- 3 OMD
- 2 &Co
- 2 Be On
- 2 DDB Copenhagen
- 2 Mediacom
- 2 Mindshare
- 2 Orchestra
- 2 PHD
- 2 Wibroe, Duckert & Partners
- 1 Blackwood Seven
- 1 Dentsu Aegis Network
- 1 Envision
- 1 Insight Group
- 1 Nørgård Mikkelsen
- 1 Ogilvy
- 1 Resolution Media
- 1 Robert/Boisen & Like-minded
- 1 Shoot Happens
- 1 Umwelt
- 1 We Love People
- 1 Winther’s
- 1 Jangaard, Mark & Ko
AEA 2015 – shortliste
Kampagne, annoncør, bureau
- Nederen forældre
Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden
&Co og Orchestra
- Fra Mass McDonald’s til My McDonald’s – McDonald’s Custom Audiences
McDonalds Danmark
OMD, DDB Copenhagen, Resolution Media og Insight Group
- WWF – Fra pandakram til politisk handling
WWF Verdensnaturfonden
Envision
- NNIT Playmaker
NNIT
Hjaltelin Stahl
- En Stjerne er født
KiMs
Wibroe, Duckert & Partners, PHD og Be On
- Guys and dolls, it’s Classic time!
Tuborg Classic
Wibroe, Duckert & Partners og PHD
- Du kan redde liv
TrygFonden
We Love People og Orchestra
- Fitness World – Langsigtet strategi gav svedige resultater
Fitness World
Umwelt og Blackwood Seven
- Danske Spil Bingo – content, indsigts og databaseret salgsbooster
Danske Spil
Carat
- Europæiske Rejseforsikring Erv. – Vejen mod adaptiv marketing
Europæiske Rejseforsikring
Mindshare
- Komplett.dk
Komplett.dk
Mindshare og Shoot Happens
- Discount med holdning
Rema 1000
Carat og Winther’s
- Postkortet
Post Danmark
Hjaltelin Stahl og OMD
- Danmarks største madkonkurrence
Coop
Hjaltelin Stahl
- The Valentine Experiment
Anthon Berg
Robert/Boisen & Like-minded og Be On
- Alle fortjener en Volkswagen
Volkswagen
DDB Copenhagen og Mediacom
- Fra mission impossible til mission accomplished
Forsvarets Personalestyrelse
Ogilvy og MediaCom
- Telenor Familie – Da Telenor blev familiernes teleselskab
Telenor
OMD og &Co
- Branding og taktik – med hjerte til forskel
Call me (Telco)
Carat og Dentsu Aegis Network
(Jangaard, Mark & Ko er Call me’s kreative bureau, men er ikke medlemmer af Kreativitet & Kommunikation)
- Spis nu bare brød til – lanceringen af proteinkonceptet Kohberg aktiv
Kohberg
Nørgård Mikkelsen