Se årets AEA-vindere: Robert/Boisens gyldne aften

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

8 reklamebureauer og 5 mediabureauer delte årets AEA-priser. Det blev en stor aften for Robert/Boisen – det var dog to andre reklamebureauer, der vandt mest.

To reklamebureauer – Hjaltelin Stahl og &Co – kunne prale med flest priser. Det samme gjaldt mediabureauerne OMD og Carat.

Men uddelingen af årets effekt-priser – Advertising Effectiveness Award – blev nok mest til en gylden aften for Robert/Boisen & Like-minded.

Direkte fordi bureauet fik Grand Prix’en med hjem for Anthon Bergs Valentines Day Experiment. Og indirekte fordi Årets Markedsfører blev Spies, der i de senere år har gjort sig stærkt bemærket med de Robert/Boisen-skabte cases, Do It for Denmark og Do It for Mum. (læs mere her)

Både Anthon Berg og Spies er showcases for Robert/Boisen i forhold til konceptet at investere i indhold frem for medieindrykninger – en kreativitet, der tales meget om, men som Robert/Boisen indtil nu har været blandt de fremmeste eksponenter for.

Det er reklame classic – god kreativitet på basis af en dyb indsigt – men udført på moderne vis, hvor man får forbrugerne til at byde ind på indholdet frem for at skubbe det ud til dem.

Det er en vinder, som må være populær i den kreative branche.

Nu er det en effekt-pris, og de resultater, som ligger til grund, lyder således:

  • Med 300+ presseklip nåede kampagnen mere end 56 mio. mennesker.
  • Genererede earned media for næsten 10 mio. kr.
  • 16,7 pcts salgsfremgang.
  • Salg og earned media gav tilsammen en ROI på 669 pct.

Det sidste punkt er dog egnet til diskussion – for kan man virkelig regne earned media ind som ROI?

Og fra casens tal til juryens ord:

Her har vi at gøre med en kampagne, der revitaliserer sit moderbrand effektivt og kontrolleret. Den har et fantastisk kreativt greb, og muligheden for at blive i dette univers er uendelig.

Mandens lykke sættes her specifikt i forhold til Valentine, men kampagnens potentiale rækker langt ud over denne enkeltstående højtid og ind i noget så fundamentalt som generøsitet, som går på tværs af alle højtider og begivenheder.

Ved at putte videnskab ind i epicenteret for kampagnen kommunikerer I intelligent, at generøse handlinger har en klar effekt, ikke bare på de mennesker som vi elsker, men i lige så høj grad på os selv. Det er derfor svært at være uenig i kampagnens appel til en målgruppe, der ellers er skeptiske over for kommercielle højtider, for det er langt sværere at være skeptisk over for generøsitet.

PR–mæssigt gør kampagnen det fantastisk, og budskabet når endda langt ud over landets grænser. Det viser noget om kampagnens kvalitet og universelle appel, alt sammen skabt med et relativt beskedent budget. Kampagnen kan skrues op og skaleres. Det er en kampagne af international standard, som derfor fortjener at blive belønnet med den største pris af dem alle – Grand Prix’en.

Grand Prix

The Valentine Experiment

  • Anthon Berg

  • Robert/Boisen & Like-minded
  • Essencius
  • Be On

Øvrige vindere

Nederen forældre

  • Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden

  • &Co.

  • Orchestra

NNIT Playmaker

  • NNIT

  • Hjaltelin Stahl

WWF – Fra pandakram til politisk handling

  • WWF Verdensnaturfonden

  • envision

Guys and dolls, it’s Classic time!

  • Tuborg Classic

  • Wibroe, Duckert & Partners

  • PHD

Discount med holdning


  • Rema 1000

  • Carat

  • Winther’s

Postkortet

  • Post Danmark

  • Hjaltelin Stahl

  • OMD

Fra mission impossible til mission accomplished

  • Forsvarets Personalestyrelse

  • Ogilvy

  • MediaCom

Telenor Familie – Da Telenor blev familiernes teleselskab

  • Telenor
  • OMD

  • &Co.

Branding og taktik – med et hjerte til forskel

  • Call me (Telco)

  • Jangaard Mark

  • Carat

  • Dentsu Aegis Network

AEA 2015 – bureauliste
Bureaubiz giver 1 point for en nominering, 5 point for en pris og yderligere 5 point for en Grand Prix

Reklamebureauer

  • 13 Hjaltelin Stahl
  • 12 &Co
  • 11 Robert/Boisen & Like-minded
  • 7 Wibroe, Duckert & Partners
  • 6 Jangaard, Mark & Ko
  • 6 Ogilvy
  • 6 Winther’s
  • 6 Envision
  • 2 DDB Copenhagen
  • 2 Mindshare
  • 1 Nørgård Mikkelsen
  • 1 Shoot Happens
  • 1 Umwelt
  • 1 We Love People

Mediabureauer og andre

  • 13 Carat
  • 13 OMD
  • 12 Be On
  • 7 Mediacom
  • 7 Orchestra
  • 7 PHD
  • 6 Dentsu Aegis Network
  • 1 Blackwood Seven
  • 1 Insight Group
  • 1 Resolution Media

Årets jury

  • Morten Albæk (formand), Co-founder og CEO, Voluntas Investment
  • Karen Hækkerup, Direktør, Landbrug og Fødevarer
  • Kim Nøhr Skibsted, Group Vice President, Grundfos Holding
  • Susie Møller Hjorth, Datterselskabschef, North America Arla Foods Ingredients Inc.
  • Mogens Bjerre, Associate Professor, Copenhagen Business School
  • Jesper Bjerre, Direktør marked,PFA Pension
  • Mette Maix, Kædedirektør, Føtex, Dansk Supermarked