Af Finn Graversen, journalist

Danmarks største bureau er også det bureau, der tjener flest penge i kroner, mens et af landets mindste bureauer præsterede den højeste overskudgrad.

Man kan anskue bureauernes evne til at tjene penge på to forskellige måder: størst overskud i kroner eller størst overskudsgrad.

I den første finder man først og fremmest de store bureauer, mens de små kan være med i konkurrencen om branchens største indtjeningsmaskiner i den anden tilgang.

Oversigten er en del af Nøgletalsanalysen baseret på 369 bureauer med 8,1 mia. i bruttoavance, som indgår i den årlige BureauTrends fra Bureaubiz og MyResearch.

Starter vi med overskud i kroner, så er der et bureau, der topper soleklart som branchens tørste pengemaskine. Det er Wunderman, der i 2020 tjente næsten tre gange så meget som nr. 2 på listen. Wunderman er i det hele taget i en klasse for sig selv, men er også grundlæggende et globalt bureau placeret i København, og når man arbejder med en specialkompetence på et globalt marked, åbner der sig nogle helt andre økonomiske muligheder, end den tætte konkurrence på det danske marked normalt vil give plads til.

Top 5 – Overskud i kroner

(bruttoavance i parentes)

  1. Wunderman (dig.) 171,495 mio. kr. (560,313 mio.)
  2. Merkle Danmark (dig.) 60,887 mio. kr. (211,685 mio.)
  3. AKQA Danmark (dig.) 32,480 mio. kr. (141,241 mio)
  4. GroupM (media) 31,344 mio. kr. (473,906 mio.)
  5. Dentsu (media) 29,302 mio. kr. (191,058 mio.)

Som man kan se, så er listen domineret af digitale og mediabureauer, og det samme gælder Top 10.

For de fire første på listen er der tale om solide forbedringer af overskuddet, mens Dentsu måtte notere et betydeligt fald i overskud i 2020 – faktisk så meget at gruppen er på tredjepladsen over årets største fald i overskud.

Kigger man i stedet på overskudsgrad, så fylder de digitale bureauer fortsat meget, men her bliver der dog plads til andre bureautyper – specielt blandt de mindre bureauer. I BureauTrends er bureauerne nemlig vurderet i tre størrelsesgrupper: Store (+40 mio. i bruttoavance), mellemstore (20-40 mio.) og små (-20 mio.).

Top 3 overskudsgrad

(resultat før skat i parentes)

+40 mio. i bruttoavance

  1. Adpeople (reklamebureau) 49,1 pct. (29,086 mio.)
  2. Obsidian Digital (digital bureau) pct. 32,5 (13,933 mio)
  3. Wunderman (digital bureau) 30,6 pct. (171,495 mio.)

20-40 mio.

  1. Standoutmedia (digital bureau) 50,7 pct. (14,289 mio)
  2. Help PR (PR bureau) 40,0 pct. (9,259 mio.)
  3. Link Mobilty (digital bureau) 36,0 pct. (12,501 mio.)

0-20 mio.

  1. Kühl & Han (design bureau) 58,4 pct. (3,363 mio.)
  2. Vahle+Nikolajsen (reklamebureau) 52,6 pct. (9,801 mio.)
  3. Stieler & Co (reklamebureau) 43,6 pct. (4,328 mio.)

 

BureauTrends indeholder Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen, Bureaudirektør trendanalysen, årets gang og de mest prisvindende bureauer. 
Nøgletalsanalysen bygger på 369 bureauer med en samlet bruttoavance på 8,124 mia. kr. 
2021-rapporten udkommer medio september, og koster kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Sponsorer på rapporten er: Hjaltelin Stahl, Merkle, Omnicom Media Group og Orchestra.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club