Her er Danmarks bedste apps

Peter Engholm
25@mail.dk

Under stor mediebevågenhed og i et proppet Nationalmuseum blev der i aftes uddelt Danish App Awards. Prisen er ny, men aftenens store vinder er velkendt i pris-sammenhæng.

Man anede, hvor det bar hen, allerede da Danish App Awards bad om indsendelser: Stort set alle danske apps (enten dansk produceret eller dansk købt) fra det seneste år kom til bebømmelse hos juryen, der bl.a. omfattede formanden Nikolaj Sonne fra DR2’s So Ein Ding og Bjørn Stene, adm. direktør på Mensch.

Og ved selve showet i festsalen på Nationalmuseet i København var der – hvis alle lover ikke at sige det til brandmyndighederne – mere end blot proppet med deltagere.

Danish App Award havde premiere i år, men det var en rutineret pris-modtager, der ikke blot vandt Årets App, men også prisen – i form af en Sugarcode-statuette – for bedste funktionalitet:

Danske Bank og den populære “Mobilbank” app til iPhone og Android-smartphones vandt således i sidste måned en Rambuk for bedste Mediestrategi. Og Danske Bank er også forsvarende guld-vinder ved Creative Circle Award.

At netop Danske Bank blev aftenens store vinder, er måske ikke så overraskende, når man tænker to år tilbage. Dengang sagde bankens marketingdirektør, Joachim Rubow:

“Vi ønsker utilities frem for reklame. Vi skal kunne omsætte vores DNA til utilities, og derfor vil jeg hellere bruge en million på at få bygget en beregner på nettet end på nogle reklamer.”

Danske Banks takketale ved Danish App Awards rummede bl.a. løftet om fortsat innovation på app’en, som også fremover skal gøre dagligdagen lettere for bankens kunder.

Både DR og TV2 News reporterede fra Nationalmuseet, og hensigten med den nye pris er, at Danmarks stolte traditioner inden for både design og håndværk skal føres videre til softwareudvikling.

“Vi er i en tid, hvor alle udvikler iPhone apps, men langt de fleste er ikke gode nok til, at brugerne gider bruge dem mere end en enkelt gang. Med Danish App Awards har fået sat fokus på kvalitet og faglig stolthed i app-branchen,” siger Nicolas Thomsen, jurymedlem samt kreativ direktør og medstifter af Shape.

Shape er – sammen med Cocoa Stuff – initiativtager til Danish App Awards, og det blev også til en pris – for brugervenlighed – til huset.

“Vi er mindst lige så glade for, at Danish App Awards fik så god en begyndelse, som vi er for prisen. Næste år bliver arrangementet gjort til en forening, som andre app-huse kan melde sig ind i. Og allerede nu har vi mødt stor interesse for at være med til at gøre Danish App Awards større, bredere og federe – heriblandt at indføre en Ungdomskategori,” siger Nicolas Thomsen. 

Prisen for bedste design gik til den interaktive børnebogsapp “Sylvester’s Band”, som er udviklet af Uncle Handsalt. App’en er tilgængelig til både Android, iPhone og iPad.

Publikumsprisen gik til den app, der havde fået flest stemmer efter en afstemning på arrangementets hjemmeside og i arrangementets iPhone app. Publikums favorit var spillet “The Marbians”, fra Nordisk Film og Osao.

Den populære sportsapp “Endomondo” modtog en særlig Special Achievement Award, fordi juryen mente, at app’en var så god, at den skulle præmieres, selv om den ikke opfylder det generelle krav om at være udviklet inden for det seneste år.

Danish App Awards 2011

Årets App

  • Danske Bank Mobilbank (Danske Bank Group, Trifork Designit)

Publikumsprisen

  • Marbians (OSAO)

Design

  • Sylvester’s Band (Uncle Handsalt)

Funktionalitet

  • Danske Bank Mobilbank (Danske Bank Group, Trifork Designit)

Brugervenlighed

  • Songkick Concerts (Songkick, Shape)

Special Achievement Award

  • Endomondo