Her er Danmarks bedste bureauer

Finn Graversen,
journalist

I hvert fald bedømt på nøgletal. Den årlige BureauTrends rapport rummer forskellige tilgange til at bedømme, hvilke bureauer, der klarer sig bedst.

En klassisk måde at opgøre Danmarks bedste bureauer på, er antallet af reklamepriser. Men i et awardfattigt corona-år er den årlige oversigt over Danmarks mest vindende bureauer gledet ud af den årlige BureauTrends, der udgives i et samarbejde mellem Bureaubiz og MyResearch, og som rummer den årlige CMO trendanalyse, Bureaudirektør trendanalysen samt Nøgletalsanalysen.

I fraværet af award-oversigten kan man i stedet se i CMO trendanalysen, hvor respondenterne er blevet bedt om uhjulpet at nævne 3 bureauer, der har været ekstraordinært gode til at møde bureaubranchens udfordringer. Her er det et 3-kløver, der topper i år lige som sidste år:

  1. &Co
  2. Isobar
  3. Hjaltelin Stahl

Isobar og Hjaltelin Stahl har byttet plads, men de ligger tæt på hinanden alle tre. Lige under finder man Impact, der er stormet frem de sidste tre år, samt Orchestra, der er gået pænt frem i det seneste år

Men kreative priser og CMO-bedømmelsen er kun en måde at anskue det på. Økonomi er en anden – og måske mindst lige så interessant, for man kan jo dårligt betale lønninger med kreative priser.

Her rummer BureauTrends flere muligheder for at liste, hvem der har klaret sig bedst.

Den ene finder man i Holms Klassifikation, der er navnet på den model med en opdeling af bureauer i fire grupper efter lønandel og gennemsnitsløn, som tidligere Euro RSCG-direktør, Steen Holm udviklede i 90’erne. De fire grupper har i år skiftet navn til:

  • De Bedste
  • De Effektive
  • De Generøse
  • De Udfordrede

De bedste har en lønandel under branchens gennemsnit og en gennemsnitsløn over gennemsnittet – det er kort sagt en winwin for bureauet og medarbejderne. 38 af analysens ca. 300 bureauer er landet i denne gruppe.

En opgørelse over den samlede økonomiske udvikling i de fire grupper viser, at De Bedste har vækstet bundlinjen mere end de andre grupper. De er altså de bedste til at tjene penge.

Men det er selvfølgelig et øjebliksbillede. Et bureau kan være blandt de bedste et år og ude igen det næste.

Her byder Performancescore på en anden tilgang. Det er en model, hvor 3 års udvikling i bruttoavance og overskudsgrad regnes sammen til en score. Udviklingen i bruttoavance og overskudsgrad er typisk de nøgletal, der indgår i en værdisætning af et bureau, og der er således tale om en mere dybtgående evaluering af bureauerne.

Her er bureauerne opdelt i 3 grupper efter størrelse, fordi små bureauer kan komme ud med nogle helt andre udviklingsrater end store bureauer, og derfor giver det ingen mening at bedømme små og store op mod hinanden.

Ud fra den model er her Top 3 over Danmarks bedste bureauer baseret på Performancescore og fordelt efter størrelse

Bureauer over 40 mio. i bruttoavance

  • S360 – 6,9
  • Adpeople – 6,4
  • Shape – 6,2

Bureauer 20-40 mio. i bruttoavance

  • Obsidian Digital – 7,1
  • CO3 Web Agency – 5,2
  • Optimeo – 4,8

Bureauer under 20 mio. kr. i bruttoavance

  • EventPlanners – 62,5
  • Epicent – 7,2
  • Barkas – 7,1

EventPlanners er et 1-mands eventbureau, og den meget høje Performancescore illustrerer, at der i princippet ikke er nogen øvre grænse for scoren. Men den helt usædvanligt høje score er mere undtagelsen, der bekræfter reglen, og i praksis vil tallet meget sjældent være over 10. Der skal være tale om store udsving i meget små bureauer for at komme så højt op som EventPlanners.

Det er desuden værd at bemærke, at 5 ud af de 6 store og mellemstore bureauer, der performer bedst er digitale. Adpeople er registreret som et reklamebureau. Det fortæller historien om, hvordan de digitale bureauer ikke bare vækster mere end andre – de bliver også bedre og bedre på nøgletallene.

Bureaubiz’ årlige bureaurapport er fusioneret med MyResearch’ Trendrapporten og indeholder derfor et kinderæg af viden i form af Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen og Bureaudirektør trendanalysen. Det nye navn er BureauTrends. 2020-rapporten udkommer ultimo august, og koster kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Sponsorer på rapporten er: Isobar, Orchestra, Hjaltelin Stahl og Omnicom Media Group.