Berlingske Business har på en konference her til formiddag kåret Årets CMO.
Det er anden gang, det sker, og vinderen af titlen blev Tore Pein Jensen fra Momondo.
Juryens begrundelse for valget lyder:
“Siden CMO’en blev ansat for tre år siden, er marketingafdelingen vokset fra ca. 10 til 80 ansatte, og virksomhedens omsætning er blevet femdoblet. I samme periode har marketing udviklet sig til en forretningsdisciplin med ansvaret for den samlede globale omsætning, men også for de samlede salgsomkostninger, så CMO’en kan fordele ressourcerne til de aktiviteter, der performer bedst.”
Tore Pein Jensen blev valgt blandt fem nominerede. De fire andre var: Anthony Lim, salgs- og marketingdirektør i Call me; Christian Agger, e-handels- og marketingdirektør i Saint-Gobain Distribution Denmark; Morten Møller Madsen, marketingdirektør i Nykredit; Kasper Granat, marketing og produktdirektør i Kvik.
Metoden bag nomineringen er, at Berlingske i samarbejde med Agilic og SAS Institute prækvalificerer marketingansvarlige i de største og mest toneangivende virksomheder, hvorefter et advisory board udvælger 5 kandidater. Blandt disse vælger juryen så vinderen.
Kriterierne for at blive udvalgt til Årets CMO er bl.a. at man har skabt synlige resultater inden for et eller flere af følgende punkter: Forandring og transformation; Faglighed og datascience, kommunikation og relationer samt lederskab og organisation.
Juryen bag årets CMO er:
- Jens B. Arnesen, direktør for bladsalg og marketing i Berlingske og formand for juryen
- Jakob Bernhard Knudsen, CMO i Arla
- Morten Boye, CMO i Carlsberg Danmark
- Ricky Wilke, Institutleder på CBS
Vinderen sidste år var Anders René Jensen fra Rema 1000.
Da de 5 nominerede blev offentliggjort tidligere på måneden udløste det flere kommentarer på Bureaubiz, fordi det kun var mænd, der var blandt de nominerede. Se kommentarerne her.