Her er Danmarks mest vindende bureauer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Flere bureauer end tidligere gjorde sig gældende i Award-sæsonen 2012/13. Samtidig kan ikke én, men to nye vindere kåres. Se toplisterne her.

Der er mange prisuddelinger i branchen, og det giver om ikke andet mange bureauer muligheden for at gøre sig bemærket. En mulighed, som flere hundrede bureauer gik efter det seneste år, og en god bid af dem har haft held – tilsat faglig dygtighed – med det.

Bureaubiz samler i den årlige Bureaurapport en stor del af trådene, idet vi for tredje år i træk har taget de 7 største og til sammen bredest dækkende priser herhjemme samt de 3 internationale priser, der traditionelt set samler flest danske deltagere.

I år kom 156 bureauer på listen – og i rapporten lister vi de 98 bureauer, der har formået at få mere end blot én shortliste.

Award-oversigten afspejler en foranderlig bureaubranche, idet der for tredje år i træk kan kåres en ny vinder.

For to år siden var &Co det mest prisvindende bureau, sidste år lå DDB øverst – og i år er sidste års 2’er rykket en plads: UncleGrey topper således listen. Det sker med bl.a. guld og sølv i Eurobest, guld i Creative Circle Award og tre-dobbelt prisvinder ved Danish Internet Award – tilsammen den sikreste førsteplads i oversigtens historie.

Faktisk er der to vindere i år, idet vi har skilt mediabureauerne ud – og givet dem deres egen liste. Selv om brancheglidningen bestemt er til stede, så er den endnu beskeden i award-sammenhæng, idet mediabureauernes opmærksomhed er koncentreret om 3 af de 10 awards: AEA, Rambuk og DIA.

Her benytter OMD sig af lejligheden til at lægge sig øverst.

Selv om der blandt de øvrige bureauer skiftes ud på toppen, så har hele seks bureauer formået at placere sig i Top10 i alle tre år med oversigten: DDB, Halbye Kaag JWT, Hello Monday, Hjaltelin Stahl, Ogilvy og RelationshusetGekko.

Mindst lige så spændende er det naturligvis at bemærke de nye i klassen – her samler den største opmærksomhed sig om Jangaard, Mark & Co. En lille, ungt bureau (fra 2010) med et relativt lille teleskab som kunde: Call Me … og en Tal Ordentligt-kampagne, der scorede højt i hele fem awards.

De samlede lister kan ses i den aktuelle Bureaurapport, men her er Top5 og Top10 for hhv. mediabureauerne og alle de øvrige bureauer:

De mest prisvindende mediabureauer

  1. OMD        68 point
  2. Vizeum     49 point
  3. Carat         46 point
  4. Isobar        21 point
  5. IUM          19 point

De mest prisvindende bureauer (ekskl. mediabureauer)

  1. UncleGrey                        84 point
  2. Halbye Kaag JWT             55,5
  3. Robert/Boisen & Like-minded  54,5
  4. Hello Monday                   53
  5. DDB                                47
  6. RelationshusetGekko        37
  7. Ogilvy                              34
  8. Jangaard Mark & Co         29,5
  9. Hjaltelin Stahl                   27,5
  10. Hello Group                      22

De 7 danske og de 3 internationale priser er

  • Advertising Effectiveness Award
  • Aurora
  • Cannes Lions
  • Creative Circle Award
  • Danish Interned Award
  • DM-prisen
  • Echo Awards
  • Eurobest
  • Rambuk
  • True Award

Sådan gives der point

  • 1 point for en shortliste
  • 2 point for en bronze
  • 3 point for en sølv
  • 5 point for en guld
  • 5 point for en pris (awards uden guld, sølv og bronze)
  • + 5 point for en Grand Prix eller lignende hovedpris.

    Der gives dobbelt point for resultater opnået ved Cannes Lions (”VM i kreativitet”)

Om den årlige bureaurapport

Den årlige bureaurapport fra Bureaubiz rummer bl.a. nøgletal for 221 bureauer med en samlet bruttoavance på 4,8 mia. kr. Den udkommer som en trykt publikation og koster 1.795 kr. ekskl. moms og kan bestilles ved at maile finn@bureaubiz.dk.
Nøgletallene omfatter:

  • Bruttoavance
  • Bruttoavance pr. medarbejder
  • Lønandel
  • Gennemsnitlig personaleomkostning
  • Antal Ansatte
  • Resultat af primær drift
  • Overskudsgrad
  • Indtjening pr. medarbejder