Her er de digitale vindere – og bundskraberne

Peter Engholm
25@mail.dk

Et teleselskab er Danmarks mest digitale, mens et firma inden for håndkøbsmedicin skraber bunden. Ny analyse fra Det Digitale Sundhedstjek opgør vindere og tabere i den digitale verden. Se listen her.

De danske bankkunder er i høj grad digitale, og det er bankerne også – i en grad, at Danske Bank opnår en digital score, der rækker til en Top 10-placering blandt 307 virksomheder i Det Digitale Sundhedstjek. Alligevel bliver banken overgået af tre konkurrenter.

I en anden branche, kosttilskud, ligger aktørerne – digitalt set – også tæt, men konsekvent lavt. Således kan Gerimax brillere på en taknemmelig baggrund og kalde sig branche-vinder.

For fjerde gang har MyResearch foretaget Det Digitale Sundhedstjek – den årlige analyse af danske virksomheders brug af digitale muligheder .

Ved et præsentations-arrangement, Digital Dag, torsdag formiddag på Radisson Blu på Frederiksberg blev en lang række af de i alt 43-branchevindere hyldet – se listen forneden, som tæller virksomheder med den højeste udnyttelsesgrad af analysens i alt 31 performance kriterier inden for 6 hovedområder; sociale medier, mobil, dialog, on site features, e-handel og online markedsføring.

Og analysen viser, at der ikke blot er stor forskel fra branche til branche i anvendelsen af digitale muligheder, men også konkurrenter imellem.

”Den største variation inden for samme branche ser vi blandt banker, benzinselskaber og ejendomsmæglere. Blandt de sidstnævnte har Home en Digital Performance Score på 49 pct., mens Place2live blot opnår en score på 7 pct.,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i My Research.

Place2live har således langt op, hvis kæden skal rykke fra konkurrenterne digitalt. En anden af analysens bundskrabere – se listen forneden – har det lidt lettere: Multi-tabs scorer lige så lavt som Place2live, 7 pct., men da kosttilskuds-konkurrenten, Gerimax, topper kategorien med de beskedne 12 pct., så skal der ikke en stor indsats til for at lægge sig digitalt i front på dette marked.

”Fitness-kæderne scorer som branche relativt fornuftigt i analysen, selv om vi har hævet barren – men vinderen, Fitness World, kan ikke vide sig sikker, for det er branchen med analysens mindste forskel mellem top og bund. Konkurrenterne fitness dk og Fresh Fitness har begge med en øget digital fokus gode muligheder for at placere sig forrest næste gang,” siger Mogens Østergaard.

Digital Dag-arrangementet var udsolgt, så MyResearch har arrangeret en ekstra én af slagsen, den 24. april – i København, og hos Creuna.

Det Digitale Sundhedstjek 2013 – Top 10

DPS* – Virksomhed – Branche

  1. 67 – TDC – Teleselskaber
  2. 66 – Nordea – Banker
  3. 65 – Jyske Bank – Banker
  4. 64 – Nykredit Bank – Banker
  5. 63 – Spies – Rejseselskaber
  6. 63 – Elgiganten – Forbrugerelektronik
  7. 62 – Telenor – Teleselskaber
  8. 61 – Saxo.com – Boghandlere
  9. 61 – Telmore – Teleselskaber
  10. 60 – Danske Bank – Banker

* DPS, Digital Performance Score.  0-100 pct., hvor 100 pct. udtrykker, at virksomheden udnytter alle de digitale muligheder, der registreres i undersøgelsen. 

Det Digitale Sundhedstjek – bundskraberne:

Placering – DPS score i pct. – Virksomhed – Branche

298.  7 – Neillie Dellies – Slik
299.  7 – Livol – Kosttilskud

300.  7 – Place2live – Ejendomsmæglere

301.  7 – Multi-tabs – Kosttilskud

302.  6 – Elplus – Hvidevarer

303.  6 – Nicorette – Rygeafvænning

304.  5 – Alli – Slankekostprodukter

305.  3 – Paw Sko – Skobutikker

306.  2 – Mucolysin – Håndkøbsmedicin

307.  2 – Strepsils – Håndkøbsmedicin

Det Digitale Sundhedstjek 2013 – Branchevindere

Pct. udtrykker DPS

  • A-kasser

    53 pct. – HK
  • Autohjælp

    50 pct. – FDM
  • Babytøj- og udstyr

    36 pct. – Babysam
  • Banker

    66 pct. – Nordea
  • Benzinselskaber

    49 pct. – Q8
  • Biler

    60 pct. – Volvo
  • Boghandlere

    61 pct. – Saxo.com
  • Boligudstyr

    55 pct. – Ikea
  • Byggemarkeder

    49 pct. – Silvan
  • Ejendomsmæglere

    49 pct. – Home
  • Energiselskaber

    42 pct. – NRGi
  • Fitness

    44 pct. – Fitness World
  • Flyselskaber

    57 pct. – Norwegian
  • Forbrugerelektronik

    63 pct. – Elgiganten
  • Forbrugslån

    27 pct. – Ekspres Bank
  • Forlystelsesparker

    43 pct. – Experimentarium
  • Forsikring

    54 pct. – Codan
  • Hjælpeorganisationer

    51 pct. – Unicef
  • Hvidevarer

    47 pct. – Whiteaway.com
  • Håndkøbsmedicin

    17 pct. – Klarigen
  • Idrætsforbund

    40 pct. – DHF
  • Isenkræmmere

    47 pct. – Imerco
  • Kosttilskud

    12 pct. – Gerimax
  • Kultur

    44 pct. – Nationalmuseet
  • Køkkenselskaber

    36 pct. – Invita
  • Lingeri/kvindeundertøj

    38 pct. – Triumph
  • Maling

    47 pct. – Flügger
  • Mobilproducenter

    60 pct. – Samsung
  • Optikere

    39 pct. – Louis Nielsen
  • Rejseselskaber

    63 pct. – Spies
  • Restauranter

    45 pct. – McDonald’s
  • Revisorer

    46 pct. – Deloitte
  • Rygeafvænning

    20 pct. – Nicotinell
  • Skobutikker

    38 pct. – Bianco Footwear
  • Slankekostprodukter

    42 pct. – DDV
  • Slik

    31 pct. – Kims
  • Spiludbydere

    54 pct. – Betsafe
  • Sportskæder

    37 pct. – Sportmaster
  • Supermarkeder

    60 pct. – Bilka
  • Teleselskaber

    67 pct. – TDC
  • Transport (tog og færge)

    54 pct. – DSB
  • Tøjbutikker

    55 pct. – H&M
  • Tøjmærker

    45 pct. – Jack & Jones