Ikea har nu udvalgt de fire bureauer, der efter sommeren skal kæmpe om det danske reklamebudget.
Selskabet meddelte i maj, at man ville gå i konkurrencen og siden har man evalueret en longlist på 12 bureauer. Nu er fire udvalgt til konkurrencen.
De fire short-listede bureauer er & Co., Hjaltelin, Stahl & Co., McCann Copenhagen og We Love People.
“Hos Ikea har vi store forventninger til bureauerne på short-listen, og det håber jeg, at processen vil underbygge,” siger stedfortrædende marketingchef Lena Gaarde og fortsætter:
“De fire bureauer har vi valgt, fordi de på hver deres måde og i hvert deres format repræsenterer stærke kompetencer kreativt, fordi de er rigtig gode på konsulentsiden, og så er alle fire bureauer langt fremme i forhold til at arbejde med digitale medier.”
Udvælgelsen til short-listen har Ikea Danmark foretaget med rådgivning fra Hestbæk Consult, som også har rådgivet selskabet omkring, hvordan processer med eksisterende bureau almindeligvis forløber.
“Hjaltelin Stahl var ikke selvskrevet til short-listen, som vi ønskede skulle være fuldstændig åben. Hestbæk forberedte os på, at vi ikke måtte blive overraskede, hvis vores eksisterende bureau ikke kom med, for statistikkerne taler ikke for det. Men heldigvis gik det ikke sådan her, og det er vi rigtig glade for,” siger Lena Gaarde og understreger, at alle fire short-listede bureauer naturligvis deltager på fuldstændigt lige vilkår..
Til august modtager bureauerne en opgave med afsæt i en konkret brief. Den endelige beslutning træffer Ikea Danmark til oktober i år.
Ikea har været Hjaltelin Stahls mest markante kunde med en række priser til følge for “Kvalitetstestet af hverdagen” konceptet. Derfor var det bemærkelsesværdigt, at selskabet valgte en bureaukonkurrence.
Men det samme skete nogenlunde samtidig i Sverige, hvor Forsmann & Bodenfors efter mange års samarbejde blev kastet ud i en bureaukonkurrence.