Danske talenter har i en årrække formået at gøre sig bemærket ved ungdomskonkurrencerne i Cannes Lions. Og de danske præstationer har skullet ses i lyset af, at det typisk var studerende, som Danmark sendte ned til en konkurrence, der var forbeholdt Young Professionals – altså unge, der allerede var ansat på bureau.
Danmark har hidtil fået dispensation fra denne regel, men i år gik den ikke længere. Derfor er de danske teams udelukkende Young Professionals og ikke studerende.
De danske deltagere er hidtil blevet fundet via YCCA (Young Creative Circle Award) – kategori-vinderne herfra kom videre til Cannes Lions – og det er for så vidt stadig udgangspunktet:
De fire teams er først shortlistet i én eller flere kategorier i YCCA-konkurrencen og dernæst udvalgt på baggrund af en portfolio på fem udvalgte arbejder.
”I år har vi haft mulighed for nøje at se på, hvor de enkelte teams er stærke. Og da flere af teams’ene er nomineret i adskillige YCCA- og CCA-kategorier har vi kunnet sammensætte et virkeligt godt hold, som vi tror vil være meget stærke repræsentanter for Danmark i Cannes,” siger Janne Østergaard fra Creative Circles bestyrelse.
De fire teams, der skal dyste ved Young Lions i år, er hentet fra i alt fem forskellige bureauer:
- Print
Camille Clemmensen fra Baby & Malene Lyngbæk Olsen fra Kommunikationsbureauet København
- Film
Jeppe Ritz & Louis Pilmark fra DDB Copenhagen
- Design
Phong Phan & Thorbjørn Gudnason fra Phong Phan
- Digital
Rie Sloth Rasmussen & Sofie Hallas fra Robert/Boisen & Like-minded