638.129 kr. Det koster en medarbejder i bureaubranchen i gennemsnit. Kommunikationsbureauerne ligger som sædvanligt i top med en gennemsnitsløn på kr. 700.810, efterfulgt af designbureauer, der i gennemsnit giver 656.818 kr. i løn. De to bureautyper har samtidig haft de højeste lønstigninger fra 2024 til 2023, nemlig på hhv. 4 pct. og 4,5 pct.
Det kan man se i Bureaubiz’ årlige Nøgletalsanalyse, som indgår i BureauTrends-rapporten, der netop er udkommet.
Samlet set er lønningerne steget med 2,3 pct. i 2024 ift. 2023. Det skal holdes op imod, at branchens bruttoavance som helhed faldt med 1,7 pct. og resultat før skat faldt 27,9 pct.
De digitale bureauer har også øget lønomkostningerne i 2024 i forhold til året før. Nemlig med 2,1 pct. Det skal ses i sammenhæng med et bruttoavancefald på 3,6 pct. og en bundlinje, der faldt med 54,7 pct. fra 2023 til 2024.
Her er oversigten over de forskellige bureautypers lønninger:
(ændring i pct. ift. året før)
Kommunikationsbureauer 700.810 kr. (4,0)
Designbureauer: 656.812 kr. (4,5)
Reklamebureauer: 617.614 kr. (2,4)
Mediabureauer: 643.118 kr. (0,3)
Digitale bureauer: 638.093 kr. (2,1)
Eventbureauer: 637.102 kr. (4,9)
408 bureauer på tværs af bureautyper: 638.129 kr. (2,3)
I Bureaubiz’ Nøgletalsanalyse kan man se hvert enkelt af de 408 bureauers gennemsnitlige personaleomkostninger. Samtidig er der en liste over, hvilke bureauer, der har de højeste og laveste lønninger. De højeste lønninger går som sædvanligt til bureauer med under 20 mio. kr. i bruttoavance, og de fem bureauer med de højeste lønninger, er fordelt på 4 reklamebureauer og 1 kommunikationsbureau.
Til gengæld er der på top5-listen over bureauer med over 40 mio. kr. i bruttoavance, 3 digitale bureauer, 1 reklamebureau og 1 kommunikationsbureau.
Det skal nævnes, at der formelt set er tale om gennemsnitlige personaleomkostninger. Det betyder, at der kan indgå andre personalerelaterede omkostninger end løn, pension etc. Det er dog langt fra alle bureauer, der oplyser et sådant tal og blandt dem der gør, er der tale om en beskeden andel, så de gennemsnitlige personaleomkostninger er i store træk lig med lønudgifter inkl. pensioner.
Bureautrends og Bureaulederseminar
BureauTrends indeholder en Nøgletalsanalyse med 408 bureauer samt en CMO trendsanalyse og en bureaudirektøranalyse – alt i alt en rapport på ca. 100 sider. Læs mere og køb den her.
Rapporten gennemgås desuden på Creative Clubs bureaulederseminar tirsdag den 16. september fra 10-17.30 på Holckenhavn Slot i Nyborg. Læs mere her.